مشهد – خبرگزاری مهر: کارگاه تخصصی هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور شاعران استانی با بررسی وجوه مختلف شعر و جایگاه آن پس از انقلاب و جشنواره های ادبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه تخصصی هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور شاعران مطرح استان شب گذشته با حضور شاعرانی چون هادی منوری، محمد نیک، مجید نظافت ‌یزدی، فواد گنجعلی، عبدالجواد موسوی، محمد کاظم کاظمی، خدا بخش صفادل، عباس کرخی و غلامعباس ساعی در مجتمع رشد برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی شاعران به شعر خوانی پرداخته و موضوعاتی پیرامون شعر انقلاب اسلامی و شعر معاصر ایران مطرح و بررسی شد.

دبیر کارگاه هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با اشاره به نخستین دوره جشنواره شعر فجر ابراز کرد: هشت سال پیش این جشنواره در مشهد برگزار شد که در آن 120شاعر از سراسر کشور به مشهد آمدند.

برگزاری جشنواره شعر فجر مانند بازگشایی میدان مین

هادی منوری با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره ای مانند باز کردن معبر مین بود افزود: اکنون پس از هشت سال جشنواره شعر فجر قوام و دوام یافته است.

وی با بیان اینکه امیدوارم امسال شاهد برگزاری بهتر جشنواره و تحقق شعارهای برگزارکنندگان آن باشیم ادامه داد: قرار است جشنواره امسال فرصتی برای گرد هم آمدن شاعران کشور با هر سلیقه و از هر تفکری باشد که البته این رویکرد در دوره‌های پیشین هم وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه قرار بود امسال شاعران مطرح پایتخت و کارشناسان شعر از تهران برای برگزاری کارگاه شعر به شهرستان‌ها بروند اظهار کرد: از آنجا که خراسان رضوی خود از نظر شاعران و کارشناسان شعر، جایگاه منحصر به‌ فردی دارد، تصمیم گرفتیم در این نشست از سخنان شاعران استان بهره ببریم.

بررسی یکی از وجوه شعر امروز

غلام عباس ساعی، شاعر و منتقد مشهدی در ادامه این کارگاه با موضوع " یکی از وجوه شعر امروز" به بررسی رویکرد فرمالیستی به شعر معاصر پرداخته و عنوان کرد: فرمالیسم فقط به صورت اثر ادبی مربوط نیست، بلکه فرم را ارتباط عمیق بین عناصر شعر تعریف می‌کند.

این شاعر و منتقد مشهدی ادامه داد: شعر خوب هنگامی شکل می‌گیرد که همه عناصر شعر با هم ارتباطی عمیق و پنهان داشته باشند.

وی ابراز کرد: به طوری که اگر این روابط پنهان بین اجزای شعر وجود نداشته باشد، به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم این شعر زیباست.

یکی از اعضای دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم در این نشست عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال این است که بخش رقابتی آن واقعا رقابتی است و برخلاف برخی دوره‌های گذشته که بخش رقابتی به شکل واقعی برگزار نمی‌شد.

رقابتی بودن جشنواره شعر فجر امسال اهمیت ویژه‌ای دارد

عبدالجواد موسوی افزود:در دوره های قبل برگزیدگان توسط برگزارکنند گان انتخاب می‌شدند اما در این دوره سعی شده است به رقابتی بودن این بخش جشنواره اهمیت ویژه‌ای داده شود.

وی به آسیب‌هایی که جشنواره‌های ادبی دچار آن می شوند اشاره کرده و گفت: نگاه آسیب ‌شناسانه به جشنواره‌های دوره‌های قبل در این دوره از جشنواره بسیار جدی بوده است و امیدوارم این دوره از شعر فجر بهتر از دوره‌های قبلی برگزار شود.

اسماعیل بختیاری یکی دیگر از شاعران استانی با اشاره بر تاثیر انقلاب اسلامی بر شعر با تکیه بر جغرافیای مشهد در ادامه ابراز کرد: باید رویکرد جدید تری به سنت تاریخ ‌ادبیات ‌نویسی در حوزه شعر انقلاب اسلامی داشته باشیم.

بختیاری ادامه د اد: اگر به این جریان شعری با دید جامعه‌شناسی تاریخی بنگریم، می‌توانیم به بسیاری از سوال‌های موجود پیرامون این جریان شعری پاسخ دهیم.

مغفول ماندن رویکرد علمی و آکادمیک در جریان شعر انقلاب اسلامی

وی نقطه مغفول پیرامون مطالعات ادبی در جریان شعر انقلاب اسلامی را رویکرد علمی و آکادمیک دانسته و افزود: پژوهش‌هایی که تاکنون در این باره انجام شده است، همگی محصول نگاه ذوقی به آن بوده است.

محمد کاظم کاظمی از شاعران مطرح استانی در ادامه این نشست با اشاره به موضوع عناصر معنوی در شعر امروز گفت: شعر امروز از نظر تکنیکی و برخورداری از عناصر صوری، به حد قابل قبولی رسیده است.

کاظمی ابراز کرد: اما باید این سوال‌ها را پرسید که آیا شعر امروز نسبت به گذشته در وضعیت خوبی قرار دارد و اینکه وقتی می‌خواهیم شعرهای تاثیرگذار بشنویم، باز هم به سراغ شاعران دهه‌های گذشته می‌رویم.

توجه به جنبه‌ها و عناصر معنوی در شعر امروز غایب است

این شاعر مطرح استانی اظهار کرد: آنچه در شعر امروز ما غایب است و نقطه ضعف شعر امروز در مقایسه با گذشته به شمار می‌آید، توجه به جنبه‌ها و عناصر معنوی شعر است.

وی با اشاره به عدم تاثیر گذاری برخی از اشعار امروزی بیان کرد:شاعران امروز می‌توانند عناصر صوری شعر را با مهارت تمام به کار ببرند، اما بسیاری از شعرها بر جان آدمی تاثیر نمی‌گذارد و مخاطب را تکان نمی‌دهد.

کاظمی تاکید کرد: این ضعف معنوی هم درونی و هم بیرونی است که یکی از عوامل بیرونی ضعف معنوی شعر امروز در مقایسه با شعر دهه‌ های گذشته است.

وی عنوان کرد: جامعه امروز ما به نوعی از ثبات اجتماعی رسیده و درگیری‌های فکری و مواجهه‌های عملی با عناصر مخالف در این دوره وجود ندارد که شاعران را وادار به موضع‌ گیری و تقویت اندیشه‌هایشان در شعر کند.

 کاظمی عوامل درونی این ضعف معنوی را فقر مطالعاتی و اطلاعاتی شاعران امروز در مقایسه با شاعران دوره‌های گذشته دانسته و تاکید کرد:شاعران جوان امروز شعر خیلی می‌خوانند، اما به آن‌ها توصیه می‌کنم که به جای مطالعه این همه شعر، قدری هم دایره مطالعات عمومی و آموزه‌های شخصی خود را بیشتر کنند.