مشهد - خبرگزاری مهر: نصب نمادهای نوروزی در مشهد چند سالی است که شاخصه پایتخت معنوی ایران شده است اما برخی مردم و مسئولان آن را اسراف و صرف هزینه چند میلیونی برای هر نماد را با توجه به شرایط اقتصادی کشور شایسته نمی دانند؛ این در حالی است که مدیریت شهری اعلا م کرد؛ به اعتدال در هزینه ها اعتقاد دارد و با کاشت انواع گل و درخت نیز نشاط در شهر حفظ می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نوروز 93 تاجی ازگلهای بنفشه زینت باغچه های شهری پایتخت معنوی ایران شد و مدیریت شهری سعی کرد تا با کاهش هزینه ها گامی در جهت شکوفایی اقتصاد و برقراری اعتدال بردارد و عطر گل یاس نبی را در بهار فاطمی بر دلهای زائران و شهروندان مشهدی بنشاند.

و مسئولان این شهر مذهبی معتقدند نماد های نوروزی امسال هرچند توقع  همه مردم را پاسخ نداد اما سعی شد فضا سازی شهر مشهد در شان پایتخت معنوی و بهار فاطمی باشد.

تغییر رویکرد و نگرش شهرداری مشهد

فرماندارمشهد در گفتگویی صمیمی با خبرنگار مهر به تغییر رویکرد و نگرش شهرداری مشهد در دوره جدید اشاره می کند و می گوید: به نظر می رسد که شهروندان و زائران با نماد های امسال ارتباط خوبی برقرار نکردند اما توجه به توسعه فضای سبز و کاشت نه میلیون بوته گل با هزینه های کمتر قابل تقدیر بود.

حسن موحدیان معتقد است که زیباسازی فضای شهر مشهد بویژه توجه به کاشت نهال و گل اسراف و تجمل نیست و نباید به بهانه پرهیز از اسراف، نشاط و شادابی را در شهر نداشته باشیم.

وی ابراز می کند: این حرف درست نیست که ساخت نماد و یا توسعه فضای سبز تجمل است و منظور از مدیریت جهادی کاهش هزینه کاشت گل و درخت نیست بلکه پرهیز از هزینه های بی خودی است.

فرماندار مشهد تاکید می کند: دین اسلام نیز توصیه به درختکاری داشته و خوب است که در حد اعتدال در شهر گل بکاریم.

خدمات مناسب  اسکان زائران و اطلاع رسانی ها

به سراغ  یکی دیگر  از مسئولان استانی می رویم و از  مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می خواهیم تا عملکرد شهرداری مشهد را در نوروز 93 ارزیابی کند و رجبعلی لباف خانیکی می گوید: در مجموع خدمت رسانی ها خوب بود و خدمت رسانی شهرداری در اطلاع رسانی به زائران و اسکان مسافران نوروزی قابل تقدیر بود.

وی نظرش را در مورد فضا سازی شهر مشهد در نوروز 93 اینگونه بیان می کند: در ارتباط با نمادها کاری متفاوت انجام شد اما سال گذشته تنوع نماد ها بیشتر بود.

لباف خانیکی عنوان می کند: به نظر می رسد که توجه به کاهش هزینه ها باعث کمرنگ شدن نمادها و ماندگار نشدن آنها شد البته  امسال تزئینات گل بسیار قابل قبول بود.

وی به حرمت فاطمیه اشاره و یادآور می شود : امسال از این نگاه نمادهای مذهبی ساخته شده بود و کاشت 9 میلیون بوته گل هم جالب بود.

لباف خانیکی عملکرد شهرداری مشهد را با توجه به کاهش هزینه ها در زیباسازی فضای شهر و خدمت رسانی به زائران مثبت ارزیابی کرد.

ایجاد فضای زیبا در شهر سرمایه گذاری است

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنین معتقد است که ایجاد فضای زیبا و فرح انگیز و احترام به نگاه شهروندان نوعی سرمایه گذاری و اقتصادی است.

وی  از ساخت نمادهایی فرهنگی و تاریخی نیز ابراز ضایت می کند و می گوید: ماکت ها و مجسمه ها ظرفها و محوطه های باستانی زیبا و نشانی از فرهنگ اسلامی و ایرانی در شهر بودند که به چهره مذهبی مشهد می آمد.

لباف خانیکی می گوید: تصور من از فضاسازی و تزیین شهر در نوروز این است که الگویی برای سایر شهرها شده ایم و نمادها شاخصه ای برای شهر شده و زائر و مجاور از این هزینه در شهرداری، رضایت دارند.

دین و عقل سفارش به اعتدال دارند

رئیس شورای شهر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: در همه امور دین و عقل سفارش به اعتدال شده و در مدیریت شهری نیز این موضوع صادق است.

کمال سرویها بیان می کند: بدون تجمل و اسراف می توان شهری با نشاط داشته باشیم و امسال این موضوع تا حد زیادی محقق شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان  می کند: گل آرایی هایی که امسال در سطح شهر انجام شد بسیار ارزشمند بود و علاوه بر ایجاد نشاط در شهر امسال بر خلاف سال گذشته با هزینه ای کمتر انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال دو میلیون بوته گل بیشتر از سال گذشته در شهر مشهد کاشته شد ادامه می دهد: سال گذشته  از گلهای گران باشاخه های 9 تا 12 هزار تومان کاشته شد اما امسال بوته های بنفشه با قیمت ارزان تر تهیه شد.

صرف هزینه میلیونی برای  نماد  مناسب با الگوی اقتصادی کشور نیست

همچنین معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، کارهای فرهنگی و نماد‌های نوروزی امسال را به دور از اسراف کاری و در شان پایتخت معنوی کشور می داند.

حمید طباطبائی با ابراز  اینکه کارهای فرهنگی امسال شهرداری، اتفاقات خوبی را در شهر رقم زده می افزاید: در ساخت نمادهای شهری همان طور که برخی از مراجع دینی هم اعلام کردند سال گذشته در نوروز خارج از قاعده عمل و اسراف بود.

طباطبائی با بیان اینکه هر نماد برای مدت 10 تا 15 ماه به نمایش گذاشته می شود، می افزاید: برای این مدت صرف هزینه چند میلیونی برای هر نماد، با توجه به تحریم و شرایط کنونی که الگوی اقتصادی رو به شکوفایی نیست شایسته نبود.

نماد هایی متناسب با  ارزش های دینی

وی ادامه می دهد: برخی از علمای دینی اعتراضاتی در این زمینه داشتند به ویژه اینکه برخی از نماد ها با ارزش های دینی و الهی هم فاصله داشت.

وی عنوان می کند: برخی از مردم مومن و مذهبی هم در برخی از تجمعات، اعتراض خود را مبنی بر توجه بیشتر در نماد ها به مفاهیم دینی ابراز کرده بودند.

طباطبائی با اشاره به نماد های نوروزی مشهد در بهار 93 می گوید: در پس همه نمادها و نماد های نوروزی امسال تفکر و تدبر و اندیشه به خوبی مشهود است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی معتقد است که شهرداری با چنین تدبیری به سراغ چهره آرائی و مبلمان شهری رفته بود و شاهد نصب نماد ها خارج از اسراف کاری و در شان پایتخت معنوی کشور بودیم.

نشاط اجتماعی بدون کارناوال گل

شهردار مشهد نیز اعلام می کند که در نوروز امسال از راه‌اندازي كارناوال گل در سطح شهر جلوگيري می کند زيرا حجت شرعي براي اين كار نداشته و باید حساب و كتاب هزينه خواهد کرد.

صولت مرتضوی عنوان می کند: تا زماني كه من باشم از انجام چنين كارهايي جلوگيري مي‌كنم.

وی  تاکید می کند به دنبال تحقق سخن رهبر انقلاب در اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي است و بیان می کند: زماني مي‌توانيم بگوييم در جمهوري اسلامي مدير هستيم كه فرمايشات رهبری براي همگان ملكه نفس شود؛ بنده به عنوان خادم شما كمر همت بستم تا امسال با تمام توان اين شعار را ملكه نفس كنيم.

شهروندان مشهدی و زائران نیز اغلب بیان می کنند که با تغییر رویکرد شهرداری هرچند نمادهای نوروزی سال 93 طرفداران کمتری از نمادهای 92 داشتند ولی فعالیت شهرداری در ارائه خدمات به زائران و آراستن شهر با 9 میلیون بوته گل رعایت اعتدال در هزینه ها بود و با شعار اقتصادی مدیریت شهری همخوانی داشت.