به گزارش خبرنگار مهر، 29 فروردین همزمان با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی، شورای بناها و محوطه ها در ایران (ایکوموس) به ریاست مهدی حجت قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی برنامه ای را در عمارت ارباب هرمز برگزار کرد و در آن از شهرداری تهران خواست که این بنا را به خانه تهران تبدیل کند. پس از آن نیز کمیته ملی موزه های ایران به ریاست محمد بهشتی، نیز با همکاری معاونت میراث فرهنگی برنامه ای را برگزار کرد که برگزاری آن اگرچه مرتبط با فعالیت ایکوم در ایران نبود اما اعضا و رئیس ایکوموس ایران نیز در آن شرکت نکردند ولی رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس شورای شهر چند دقیقه ای وقت برای آن گذاشتند.
بعد از ظهر جمعه، رئیس سازمان میراث فرهنگی به خانه ای در خیابان قائدی رفت که اگرچه در میان مردم به خانه ظهیرالاسلام مشهور شده اما احمد محیط طباطبایی از کارشناسان تهران و عضو اجرایی کمیته ایکوم آن را منسوب به خانه محمدولیخان تنکابنی معروف به سپهدار تنکابنی دانست و گفت که این خانه اکنون در دست شرکت بیمه تامین اجتماعی است و امیدواریم که با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و تامین اجتماعی این خانه مرمت و احیا شود. چون این خانه متعلق به سپهدار تنکابنی قهرمان انقلاب مشروطیت بود و وقتی تهران را فتح کرد در این مکان اقامت داشت.
پس از آنکه معاون و رئیس سازمان میراث فرهنگی از خانه سپهدار تنکابنی دیدن کردند و مسعود سلطانی فر نیز در جریان نابودی تدریجی این خانه قرار گرفت، عکس یادگاری در کنار این بنا انداخت و پس از آن به خانه تاریخی دکتر شقاقی از پزشکان محبوب دوره خود رفت.
محیط طباطبایی گفت که تبدیل شدن این خانه به موزه نتیجه همکاری شهرداری و میراث فرهنگی است. بنابراین می توان به همکاری بین این دو سازمان در احیای بناهای تاریخی امیدوار بود.
این خانه اکنون به موزه نقاشی پشت شیشه تغییر کاربری داده است. موزه ای که پیش از این روسای سابق سازمان میراث فرهنگی از جمله حمید بقایی درباره آن اعلام کرده بود که باید این موزه بسته شود چرا که هیچ بازدید کننده ای ندارد.
محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این برنامه، بر مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت اجتماعی آنها تاکید کرد و گفت که خوشبختانه به سمتی می رویم که خانه های تاریخی در شهرهایی مانند کاشان با قیمت بالا به فروش می رسد و خانه های جدید کمتر خریداری دارند.
سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی هنگام ورود به موزه نقاشی پشت شیشه تنها در حیاط مجموعه نشست و بازدیدی از داخل موزه نداشت. پس از آن سخنرانی کرد و گفت: حدود یک میلیون بنای تاریخی در ایران داریم که حفظ و نگهداری از آن به عزم ملی نیاز دارد و باید همه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.
وی نامی برای خانه سپهدار تنکابنی به زبان نیاورد اما گفت: خانه ای که از آن بازدید کردیم باید با منابع خودمان احیا کنیم تا از خطر تخریب نجات پیدا کند.
سلطانی فر اظهار امیدواری کرد که امسال دوستداران میراث فرهنگی خبرهای خوشی را از زبان او بشنوند.
در میان صحبت های سلطانی فر، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران نیز که مانند هر هفته جمعه ها از بناهای تاریخی دیدن می کند، به موزه نقاشی پشت شیشه آمد و پس از سلطانی فر سخنرانی کرد و گفت: در برنامه کشف تهران که هر هفته برگزار می شود از بناهای تاریخی هر منطقه دیدن می کنیم. در این میان از عمارت کلاه فرهنگی در پادگان عشرت آباد نیز دیدن کردیم این پادگان نخستین مکانی است که در انقلاب اسلامی سال 57 در اختیار نیروهای مردمی قرار گرفت. چندی پیش سندی میان سپاه، شورای شهر و میراث فرهنگی تنظیم شد تا این بنای رو به نابودی نجات بخشی و مرمت شود و پس از آن دری از میدان سپاه برای آن باز شود که مردم بتوانند از آن دیدن کنند.
مسجد جامعی گفت: می گویند یک میلیون اثر تاریخی در ایران داریم. من فکر می کنم آثار تاریخی موجود در تهران بیش از این است. تهران بخشی به نام ری دارد که صاحب چندین تمدن است. در تهران هم بسیاری از نشانه های تاسیسات تمدنی جدید در آن مشاهده می شود. در شورای شهر برای مجموعه فعالیتها در بناهای تاریخی و فضاهای فرهنگی 4 ردیف بودجه ای در نظر گرفته ایم که به سیما و منظر شهر مربوط می شود. منتها ما دیگر نمی توانیم همه بناها را تملک کنیم.
وی ادامه داد: باید همه نهادها از جمله نظام بانکی به حمایت از میراث فرهنگی کمک کنند مانند کاری که در خانه تاریخی پروین شد. بخشی از آن را مرمت کردیم و بخشی از بودجه آن در اختیار مالک قرار گرفت تا او بتواند خانه ای که در آن زندگی می کند را نجات دهد.
مسجد جامعی سپس به خانه سپهدار تنکابنی رفت و از این بنا نیز دیدن کرد. در این بین، سلطانی فر نیز او را همراهی کرد. پایان برنامه نیز بازدید از باغ تاریخی نگارستان بود که در میان بازدیدکنندگان نه رئیس سازمان میراث فرهنگی حضور داشت و نه رئیس باغ نگارستان. با این حال این باغ که مدتی زیادی از باز شدن در آن به روی مردم نمی گذرد. همچنان یکی از باغ موزه های تاریخی تهران در میان هیاهوی میدان بهارستان به شمار می آید.