رئیس دانشگاه شهید بهشتی از تصویب پیش نویس آیین نامه ضوابط مالکیت فکری این دانشگاه خبر داد .

دکتر محمد مهدی طهرانچی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آیین نامه ضوابط مالکیت فکری دانشگاه شهید بهشتی گفت: پیش نویس آیین نامه ضوابط مالکیت فکری دانشگاه مصوب شده است .

وی ادامه داد: وقتی تجاری سازی دانش و برون دادهای علمی مطرح می شود باید ظوابط مالکیت فکری آن بین استاد، دانشجو و دانشگاه مشخص باشد .

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: با توجه به این مساله که هر مقاله خارجی که اعضای هیات علمی ما چاپ می کنند کلیه حقوق مادی آن را به ناشران خارجی واگذار می کنند و  ناشران خارجی نیز برای خرید همان مقاله مجدد از دانشگاه هزینه دریافت می کنند.

وی ادامه داد: برهمین اساس لازم بود که ما وارد این عرصه شویم برهمین اساس سال گذشته شورایی از متخصصین حقوق اسلامی و حقوق مالکیت فکری با نظارت دانشکده حقوق ایجاد کردیم و کار یکساله ای درزمینه ضوابط مالکیت فکری توسط این شورا انجام شد.

طهرانچی افزود: همه برون دادهای دانشگاه شناسایی شد و در این چهارچوب یک آیین نامه تدوین شد که این آیین نامه در شورای دانشگاه مطرح شده و مراحل تبدل نهایی را می گذارند و زمانی که این آین نامه تمام شود به عنوان بهترین آیین نامه‌ این حوزه در سطح کشور و دانشگاه‌ها خواهد بود. 

وی تاید کرد: لازم است که دانشگاه‌ها به این مساله بپردازند و این آیین نامه بعد از اینکه به اتمام رسید برای حفظ سهم دانشگاه‌ها در برون دادهای علمی در اختیار دیگر دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.

طهرانچی افزود: این آیین نامه به حل خیلی از معظلات در عرصه نشر علم و تجاری سازی دانش کمک خواهد کرد.