به گزارش خبرگزاری مهر، این مجموعه در برگیرنده مقالاتي از كوروش كماليسروستاني، دکتر امیرعلی نجومیان، دکتر حجابي كرلانگج، دکترمصطفی چيچکلر، دکتر حسن ذوالفقاری، دكتر فرح نیازکار، مهدي برهاني و فاطمه عليزاده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، كوروش كمالي سروستاني در بخشي از مقاله خود با عنوان« بازگشت به سعدی در دوران ما» آورده است: سعدی شاعر نامآوری است که آثارش از زمان تدوین تاکنون به دلیل درونمایه انسانی و ویژگی زبانی مورد اقبال قرار گرفته است، به گونهای که در طول هفت قرن معیار سنجش و تقلید بسیاری از شاعران فارسیگوی میگردد. تحولات اجتماعی دوران قاجار در ایران و شکل گیری انقلاب مشروطه موجب شد که برخی از تجددخواهان به ستیز با سعدی و یا گریز از او بپردازند، اما در سه دهة اخیر با توجه به زایش و توسعة گفتمانهای جدید، سعدیگرایی از سوی روشنفکران جایگاه ویژهای یافت».
دكتر محمد جعفر محجوب نيز در مقاله "گفتوگويي كوتاه درباره زبان سعدي و پيوند آن با زندگي" آورده است: سعدی، شاعر نامی کهنسال ادب فارسی را میتوان تنها ادیبی دانست که شعر و نثرش همپایه به حد اعلای زیبایی، فصاحت و بلاغت دست یافته و ماندگاریاش را سبب شده است. او با هویتی که در روانی، رسایی و شیوایی به نظم و نثر بخشیده است، ساختاری متفاوت به زبان و ادب پارسی بخشیده و منجر بدان شده است که همگان در صدد تقلید و بهرهمندی از آثارش برآیند».
دکتر امیرعلی نجومیان نيز در "تبارشناسی کارکردهای گفتمانی سعدی در ایران معاصر" به سعدی نه به عنوان خالق اثر، بلکه به عنوان مؤلفی که در هر دوره تاریخی کارکردهای گفتمانی ویژه خود را دارد، نگاه نموده است. وي بر آن است که باید از بحث معناهای نهفته در متن گذر کرد و به نقش فرهنگی متون در اجتماع پرداخت. از این رو، پنج نقش گفتمانی و اجتماعی سعدی در ایران امروز را مطرح نموده و هر یک را در بوته سنجش قرار داده است.
دکتر حسن ذوالفقاری نيز ضمن پرداختن به 1956 مثل در آثار سعدی در « مثلوارگی، رازماندگاری و جاودانگی کلام سعدی برای نسل امروز» آورده است: جایگاه ممتازی که سعدی در ذهن و زبان مردم دارد، منجر به ماندگاری و جاودانگی سخن وی شده است. علاوه بر مثلهای رایج در آثار وی، بسیاری از اشعارش به دلیل انطباق با شرایط مثل و ویژگیهای آن، ضربالمثل شده، در ذهن و زبان مردم جاری گردیده است.
دكتر فرح نيازكار نيز در بخشي از «وجوه حضور سعدی در دوران معاصر» آورده: سعدی، شاعر بلند آوازه ایران، از روزگار خویش تا کنون، پیوسته مورد تحسین عام و خاص بوده است. وی یکی از نامدارترین سخنسرایان جهان است که به دلیل خلق آثاری ماندگار و منحصر به فرد، بسیاری از اندیشمندان را به ستایش واداشته است. حضور او در دوران معاصر در ایران و اقصای عالم نشان از اهمیت او دارد».
مقایسه آثار یونس امره و سعدی از نظر صورت و محتوا» اثر دکتر حجابي كرلانگج است كه در بخشي از آن آورده: « سعدی و یونس امره شاعران نامی و بلندآوازهای هستند که با فاصله اندک زمانی، در دورانی مشابه زیستهاند و آثاری از خود برجای نهادهاند که مورد اقبال همگان واقع شده است. سعدی خداوندگار زبان و ادب فارسی است و یونس امره را احیاگر زبان ترک میدانند. در آثار این دو شاعر شباهتهایی در فرم و محتوی و تفاوتهایی از جهت ساختار پرداخت به حکایتها وجود دارد».
دکترمصطفی چيچکلر نيز به « ميراث سعدی و يونس امره: حکمت» پرداخته و آورده است: سعدی از زمره شاعران بزرگی است که در محدودة جغرافیایی آناتولی نامی آشنا و مورد توجه است. به جهت اهمیت حکمت و اندیشه در آثارش شاعران، عارفان، مترجمان و شارحان ترک کوشیدهاند تا ضمن بهرهمندی از آثارش، آن را به دیگران معرفی نمایند».
« سعدي؛ ماندگاري بر جاري زمان» مقاله مهدي برهاني است كه در آن آمده: سعدی خداوندگار زبان و ادب فارسی است که با خلق آثار ماندگار خویش تأثیری جاودانه بر جهانیان نهاده است. از زمان انتشار آثارش تاکنون پیوسته مورد توجه و اقبال شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. شاعران معاصر نامی ما نیز از او بهره بردهاند چنانکه اخوان ثالث، هم از جهت گزینش واژگان و هم از نظر سیاق سرایش اشعار و وزن و قافیه از او تأثیر پذیرفته است.
فاطمه علیزاده نيز در «کارنامه سعدیپژوهی 1392» به معرفی فهرست کتابهای منتشر شده با موضوع سعدی در بخشهای کلیات، گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و کتابهای پیرامون سعدی پرداخته و در هر بخش نوبت چاپ را با ذکر شمارگان بر اساس فهرست منتشر شده در نشریات «کتاب هفته»، «کتاب ماه (ادبیات)» و «سایت خانه کتاب» را ذكر كرده است. همچنين جدول مربوط به آمارهای ارايه شده از کتابهای منتشر شده نیز در این کارنامه تعریف و تدوین شده است.
هرساله اول اردیبهشت ماه به عنوان یادروز سعدی در تقویم ملی نامگذاری شده است.