رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم تجلیل از 70 نفر از برنامه سازان نوروزی یادآور شد که انتقادهایی به مسابقه‌های تلفنی و حتی کرم حلزون در زمان ریاست لاریجانی و ضرغامی داشته ولی کسی از این انتقادها ناراحت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم تقدیر از حدود 70 نفر از عوامل و دست‌اندرکاران تهیه برترین برنامه‌های نوروزی سیما و در جمع مدیران و برنامه سازان که روز دوشنبه اول اردیبهشت در سازمان صدا و سیما برگزار شد، در این مراسم بخشی زاده مدیر شبکه دو و مسئول پروژه نوروزی سیما در توضیحات کوتاهی گفت:  از هم اکنون مسئول برنامه ریزی پروژه نوروز 94 سیما آغاز شده است و ما برای برنامه ریزی در خصوص نوروز 93 کار خود را با تشکیل شورایی از مهر 92 آغاز کردیم که در دو فاز صفر و فاز اجرایی فعالیت می کرد. در فاز 3 نگاهی به نقاط ضعف و قوت برنامه های نوروزی دو سال گذشته سیما داشتیم و بر این اساس الگوی مناسب برنامه سازی برای 93 طبیعی شد.

وی ادامه داد: از سه شنبه آخر سال تا جمعه 15 فروردین برنامه های نوروزی طبق هدفگذاری و گفتمان مشخص هر شبکه روی آنتن رفت و ما ایام فاطمیه و بزرگداشت حضرت زهرا را نیز داشتیم. مقوله هدفمندی یارانه ها مورد توجه قرار گرفت و شعار و گفتمان سیمان ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی با تاکید بر اصولی چون خانواده محوری، امیدافزایی و نشاط بود.

مدیر شبکه دو تاکید کرد: 146 فیلم سینمایی در این ایام پخش شد و در تمامی قالب های دیگر نیز برنامه داشتیم همچنین فونداسیون مجازی نیز  از برنامه راهیان نور در تمامی شبکه ها تنظیم شده بود. علاوه بر این ترویج کتابخوانی در دستور کار زیرنویس های شبکه ها قرار گرفته و شعار سال نیز به طور ویژه ای در برنامه ها مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه هر کس با هر ظاهری به شهدا و دفاع مقدس احترام می گذارد اظهار کرد: در دهه اول انقلاب 400 هزار نفر به راهیان نور رفتند اما سال گذشته 4 میلیون نفر در این کاروان شرکت کردند؛ صدا و سیما در این زمینه نقش مهمی ایفا کرد و حضور 87 درصدی جوانان بین 15تا 30 سال نشان می دهد راهیان نور یکی از همایش بزرگ کشور است و به جرات می گویم صدا و سیما در عرصه راهیان نور از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس جلوتر بوده است.

وی همچنین اعلام کرد که فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح تقدیرنامه ای برای پوشش قابل توجه راهیان نور در تلویزیون برای سید عزت الله ضرغامی در نظر گرفته که او این تقدیرنامه را به نیابت آورده است.

در ادامه مراسم حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری کار در تلویزیون را بسیار دشوار ارزیابی و اظهار کرد:  کسانی که درباره تلویزیون عیب جویی می کنند به این نکته دقت ندارند که ارائه رسانه پاک و ارزشمدار در عین جذابیت کار سختی است و تلویزیون در این عرصه موفق بوده است. متاسفانه در اجتماع این اتفاق رخ داد که هر چه بیشتر بد بگوید روشنفکرتر معرفی می شود.

وی تصریح کرد: مثلا اگر کسی بگوید مردم نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند یا کسی تلویزیون نمی بیند به او می گویند آفرین  جامعه را خوب می شناسد در حالی که باید گفت ضریب نفوذ تلویزیون بسیار بالاست اما متاسفانه زبان ما به سختی به مدح  و خداقوت می چرخد.

مرادی یادآور شد: البته تلویزیون باید نقد شود. خوب من غیر از شبکه دو جایی نمی روم و همیشه در این شبکه برنامه داشته ام اما در این سالها انتقاداتی هم به رسانه ملی داشته ام. مثلا کرم حلزون از جمله این موضوعات بود و مسابقات تلفنی که در آنها شبهه وجود دارد و مثل بلیت بخت آزمایی می ماند. من همواره در دوران آقایان لاریجانی و ضرغامی از تلویزیون انتقاد کرده ام و جز یک بار که در سال 84 رئیس وقت یک شبکه ناراحت شد هیچ وقت نبود که من نکته ای بگویم و کسی ناراحت شود. راه اندازی شوراهای راهبردی در دوران دکتر دارابی نیز زمینه را برای نقد و نظر فراهم کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بیان اینکه دشواری ، برنامه سازی در تقارن ایام فاطمیه و نوروز به خوبی در تلویزیون رعایت شد از سریال پایتخت نام برد و گفت: مردم نقی را دوست دارند و شخصیت های این سریال را پذیرفته اند و آنها را کاملا باور کرده اند اما سارا و نیکا جزو معضلات هستند و عوامل دوست دارند آنها به عنوان فرار مغزها از سریال بروند. باید به عوامل این سریال خداقوت گفت.

وی همچنین برنامه های گفتگو محور دینی را از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون خواند و گفت: من تا به حال در برنامه سمت خدا نبوده ام پس می توانم از این برنامه تعریف کنم و در آخر کلامم را با "قند پهلو" تمام می کنم که برنامه ای است که مردم آن را تماشا می کنند.

در ادامه با حضور دارابی، مرادی، کارگر، تقدس نژاد معاون اداری مالی سازمان، سردار منتظرالمهدی، رضائیان رئیس مرکز حراست صدا و سیما و هاشمی رئیس بهزیستی از بهترین برنامه های نوروز تقدیر شد.

در ادامه مراسم بهرام پائیز خواننده پاپ دو قطعه اجرا کرد و کیخواه معاون محیط زیست برای سخنرانی آمد. وی پایتخت 3 را دارای ویژگی های خوبی دانست که فرضیه هایی را اثبات کرده است.

کیخواه تاکید کرد: این سریال نقش خوب و ظرفیت بالای صدا و سیما برای توسعه کشور و حفاظت از محیط زیست را نشان داد و کارهای بزرگی کرد که به کارهای ما سرعت داد و رسیدن ما به نتیجه را جلو انداخت.

وی ادامه داد: دهها همایش و مقاله نمی توانست به اندازه سخنرانی بهبود فریبا در سریال چالش های محیط بانها را نشان دهد. ما قرار است از این سریال تقدیر کنیم البته اگر برای خانم ابتکار اتفاقی نیفتاده بود تاکنون این تقدیر انجام شده بود.

در ادامه هاشمی رئیس بهزیستی نیز از نمود پیدا کردن اهداف این سازمان در سریال "خوب، بد، زشت" نام برد و گفت: زنان سرپرست خانوار، ایتام و... مسائلی است که می شود در سریالها به آنها پرداخت. ما برای مفاهیم حوزه خدمات رفاهی و فعالیت در این عرصه همکاری هنرمندان را می خواهیم.

پس از این یراق بافان مجری مراسم به میان  مهمانان رفت و رضا رفیع را روی سن آورد. او نیز با بیان اینکه هنرور است و هنرمند نیست از توجه مردم به "قند پهلو" سخن گفت و خاطراتی در خصوص ابراز علاقه مردم به برنامه و بیان خاطرات شعری شان در اماکنی چون درمانگاه یا داروخانه پرداخت.

پس از او نیز علی دارابی معاون سیما  برای سخنرانی روی سن آمد.