مدیر کارگره دفاع مقدس انتشارات روایت فتح از انتشار سری مجموعه کتاب‌های «جانبازان» در این انتشارات برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی نیازی، مدیر کارگره انتشارات دفاع مقدس روایت فتح درباره ایجاد طرح جدید انتشار کتاب درباره «جانبازان» بیان داشت: سال گذشته مؤسسه انتشاراتی روایت فتح، در شورای تألیف کارگروه کتب دفاع مقدس، با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسید که یک مجموعه‌ای هم تحت عنوان «جانبازان» را به چاپ برساند، که در واقع آثار گوناگونی برای پرداخت به فراز و فرودهای زندگی جانبازان عزیر، با هویت مستقلی منتشر شود.

به گفته وی، وقتی این مجموعه تعریف و به تصویب مؤسسه انتشاراتی روایت فتح رسید، قرار بر این شد تا بر روی زندگی جانبازان در طیف‌های مختلفی نظیر جانبازان شیمیایی، جانبازان اعصاب و روان، قطع عضو و غیره کار کنیم.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه شهدای ما در مقطع زمانی خاصی زندگی می‌کردند و در حین جنگ به شهادت رسیدند، روایت‌های زندگی‌هایشان تا همان مقطع شهادت به پایان می‌رسید اما جانبازان به دلیل اینکه در جامعه حضور دارند و بعد از جنگ هم به حیات‌شان ادامه داده‌اند، فراز و فرودهای آنها در صحنه‌های گوناگون و حضورشان در جامعه، دارای برجستگی‌هایی است که اگر به درستی روایت شود، می‌تواند هم برای نسل آینده و هم در انتقال فرهنگ جهاد و شهادت، مؤثر و مفید واقع شود.

وی بیان کرد: با همین نگاه مجموعه‌ای تحت عنوان «جانبازان» در مؤسسه انتشاراتی روایت فتح مصوب شد و جمع‌آوری خاطرات دو جانباز دفاع مقدس، برای تحقیق و فراهم شدن نگارش، اقدام به کار شد.

نیازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرح نگارش کتاب برای «جانبازان» با چه هدفی در انتشارات روایت فتح، شکل گرفت، عنوان کرد: این انتشارات در مجموعه «جانبازان» تلاش دارد تا با انجام مصاحبه با جانبازان جنگ تحمیلی، اطرافیان و اعضای خانواده‌های آنها بتواند حقایق زندگی این عزیزان و نحوه تحمل سختی‌هایی که در طول دوران جانبازی به دوش می‌کشند به ویژه مشکلاتی که همسران این عزیزان متحمل می‌شوند، به نحو مطلوب احصاء و مکتوب کند.

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه انتخاب جانبازان به چه شیوه‌ای بوده است، ادامه داد: از جانبازانی در مرحله نخست شروع کردیم که توان حضور بیشتری در جامعه داشتند، یعنی در عین محدودیت‌های جسمی که اخیراً برای آنها به وجود آمده است، توانستند با پشت سر گذاشتن سختی‌های ناشی از جراحات جنگ، زندگی خودشان را ادامه دهند و برای جامعه نیز مؤثر باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که مجموعه کتاب‌های «جانبازان» با سایر آثار انتشارات روایت فتح چه تفاوت‌هایی دارد، ادامه داد: کتاب‌هایی که اکنون برای نگارش زندگی جانبازان پیش بینی شده است، یک تفاوت محدودی به لحاظ حجم با کتب گذشته مؤسسه انتشاراتی روایت فتح دارد. یعنی اگر در گذشته عمدتاً کتب در حجم کوچک و 120 صفحه منتشر می‌شد، در کتب جانبازان این حجم افزایش پیدا کرده است آن هم به دلیل اینکه طول زندگی و حیات این عزیزان بیشتر بوده و دوران پس از جنگ را نیز دربر می‌گیرد چراکه چند بخش کردن مراحل زندگی جانبازان عزیز و نگارش آن در کتب مختلف نمی‌تواند درک و شناخت عمیقی را به مخاطب منتقل کند.

نیازی عنوان کرد: مجموعه کتب «جانبازان» با حجمی بین 300 تا 500 صفحه منتشر خواهد شد و این نیز به دلیل احترام گذاشتن به ذائقه مخاطب است. البته قلم روان، نگارش جذاب، استفاده از صناعات ادبی به جذابیت کتاب کمک خواهد کرد.