بیجار- خبرگزاری مهر: مدیر آموزش و پرورش بیجار گفت: معلم محور اصلی نظام تعلیم و تربیت است و باید شرایطی مهیا شود تا قدرشناسی از جایگاه معلم به یك فرهنگ اساسی در جامعه تبدیل شود.

محسن لطف الهی در گفتگو با خبرنگار مهر ، ضمن تبریک بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: معلمان ناشران علم و معرفت، سازندگان جامعه فردا و ترسیم کنندگان اندیشه های پرتلاطم دانش آموزان برای رسیدن به حیات طیبه هستند.

وی افزود:بدون تردید معلم رکن اساسی آموزش و پرورش و محور اصلی تعلیم و تربیت است، بنابراین رسالت و نقش وی در نظام آموزشی کشور از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

لطف الهی معلمی را حرفه ای مهم و خطیر دانست و بیان کرد: معلمی از آن جهت که با تعلیم وتربیت انسان سروکاردارد، حرفه‌ای بسیار مهم و  رسالتی عظیم است که گام نهادن در آن ریشه در عشق، دانش و روش دارد.

وی ادامه داد: امروزه معلمان می توانند عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارند و تاثیرگذاری مناسبی در رشد فکری دانش آموز داشته باشند و با مطالعه و تحقیق به عنوان راهی که شهید مطهری به ما نشان داد با ذوق واستعداد ایرانی و قدم گذاشتن در راه تحقیق و پژوهش به قله های علمی دست یابند.

وی به اهمیت آگاهی معلمین از برنامه های نوین آموزشی اشاره کرد و گفت: امروزه شیوه های جدید برای تعلیم و تربیت دانش آموزان ایجاد شده که معلمین باید با این روش ها آشنایی کامل داشته باشند بنابراین آموزش معلمین و آشنا نمودن آنها با روش‌های جدید تدریس،شیوه‌های برخورد با دانش‌آموزان، آشنایی با یافته‌های روان شناسی تربیتی، یادگیری فناوری اطلاعات از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی با اشاره به پیشرفت علمی در دنیا و حرکت رو به شتاب علم اظهار کرد: معلمان و مربیان ما باید در همه زمینه ها وارده شده و متخصص باشند تا بتوانند پاسخگوی پرسش های ذهن خلاق دانش آموزان باشند.

تجلیل از 29 معلم نمونه بیجاری

لطف الهی در ادامه از شناسایی 29 معلم نمونه در شهرستان خبر داد و گفت: همزمان با روز معلم از 29 معلم نمونه بیجاری تجلیل به عمل خواهد آمد که 27 نفر از این معلمان در سطح شهرستان و دو نفر به عنوان معلمان برتر استانی انتخاب و معرفی شده اند.

وی به معیار های انتخاب این معلمان اشاره کرد و  بیان داشت: خلاقیت، نو آوری، تالیف مقاله،تحقیق، پژوهش و کسب امتیاز در جشنواره های مختلف از جمله معیار هایی است که در انتخاب معلمان نمونه لحاظ شده است.

 وی گفت: از 29 نفر معلم نمونه شهرستان بیجار، پنج نفر از دوره متوسطه اول، 6 نفر از دوره متوسطه دوم،2 نفر استانی، يك نفر معاون آموزگار، يك نفر مدیر مجتمع، يك نفر تربیت بدنی و يك نفر معلم یار هستند.

وی گفت: این مراسم در 14 اردیبهشت با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان و مسئولان شهرستان بیجار در تالار شهید رجایی برگزار می شود.

مدیر آموزش و پرورش بیجار درادامه به برنامه های هفته معلم اشاره کرد و اظهار داشت: تجلیل از مقام معلمان شهید، دیدار با خانواده های معظم شهدا و ایثار گران، برگزاری مراسم تجلیل از مقام معلمان شهرستان ،گلباران مزار شهدای فرهنگی،برگزاری مسابقات کتابخوانی و برگزاری مسابقات فوتسال و تنیس روی میز از دیگر برنامه های هفته معلم در سطح شهرستان است

برگزاری همایش خیرین مدرسه ساز در بیجار

لطف الهی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری همیش خیرین مدرسه ساز خبر داد و اظهار داشت: جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان بیجار با هدف تجلیل و تکریم و قدردانی از خیرین و گسترش فرهنگ مشارکت در بین آحاد جامعه و جلب و جذب کمک های خیرین در امر مقدس مدرسه سازی و مدرسه داری، 10 اردیبهشتماه در تالار شهید رجایی برگزار می شود.

 وی افزود: همايش تكريم خيرين مدرسه‌ساز به منظور تحقق عدالت آموزشی و تعميق گستره مشاركت های مردمی و بهره‌گيری از توان روزافزون مردم فرهيخته شهرستان در راستای ايجاد فضای مناسب آموزشی و پرورشی است

وی تاکید کرد: تجليل از خيرين مدرسه‌ساز در واقع تجليل از باورهای دينی، اعتقادی و افرادی است كه دارای اعتقادی قوی باورهای هستند.

لطف الهی با استمداد از همه افرادی که به نحوی توانایی کمک به امر هم مدرسه سازی و مدرسه داری برایشان فراهم است، اظهار داشت: در حال حاضر 9 پروژه مهم آموزشی، فرهنگی و ورزشی شهرستان بیجار نیازمند کمک های ویژه انسان خیر و نیکوکار است..

وی اضافه کرد: در راستای ترویج فرهنگ نیکوکاری، افراد خیری که در جهت اتمام پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش اقدام نمایند،آن مکان فرهنگی یا آموزشی به نام شخص نامگذاری می گردد.

این مسئول با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس افزود: اعتبارات مورد نیاز برای گازکشی مدارس ، سیستم گرمایشی، عایق بندی ، مرمت و بازسازی سرویس های بهداشتی،اعتباری بالغ بر 620 میلیون تومان نیازمند است.

هوشمند سازی 130 کلاس درس مدارس بیجار

لطف الهی از هوشمند سازی 130 کلاس درس مدارس بیجار خبر داد و گفت: حرکت در مسیر فناوری‌های آموزشی از گام‌های رو به رشد آموزش و پرورش شهرستان است.

وی به اهمیت هوشمند سازی مدارس اشاره و عنوان کرد:معلمان برای معنادار کردن روش یاددهی، یادگیری و استفاده از فناوری‌های نوین باید خود را با روش های نوین مجهز نمایند و هوشمند سازی مدارس گامی مهم در این راستا است.

وی افزود: کلاس درس با اعتباری بالغ بر 640 میلیون تومان نیازمند توجه ویژه خیرین مدرسه ساز و افراد نیکوکار است.

وی یاد آور شد: با همت خيرين مدرسه ساز بيجار خوشبختانه گام های بلندی در جهت ساخت، توسعه و تجهيز فضاهای آموزشی و پرورشی استاندارد و مقاوم برداشته شده كه انتظار می رود اين روند كماكان ادامه داشته باشد.