رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آمار باسوادی در ایران در گروه سنی زیر 50 سال از 37 درصد به 97 درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر طرحی را تدوین کرده ایم که براساس آن قرار است از تجهیزات الکترونیکی مدرن و قابل حمل مانند تلفن همراه و تبلت برای آموزش به بی سوادان استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده ظهر یکشنبه در نشست تخصصی "ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان" که به مناسبت رونمایی از گزارش جهانی آموزش برای همه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهارداشت: بیسوادی که امروز یکی از معضلات جهانی است نتیجه عدم دسترسی کودکان به مدرسه بوده و هر ساله عده زیادی از آنها از تحصیل باز می‌مانند.

وی افزود: در طول سالهای پس از انقلاب تلاشهای زیادی در خصوص سوادآموزی انجام گرفته است و تاکنون موفق شده ایم که میزان باسوادی را  از 47 درصد و گروه سنی بالای 6 سال به حدود 85 درصد در سال 90 افزایش دهیم. همچنین در گروه سنی زیر 50 سال نیز از 37 درصد به 97 درصد رسید و اختلاف باسوادی در مناطق شهری و روستایی از 40 درصد به کمتر 8.8 درصد رسید که این اختلاف در زنان و مردان از 37 درصد به 3.5 درصد در سال 90 کاهش پیدا کرده است.

به گفته باقرزاده، سازمان نهضت سوادآموزی 5 جایزه توسط این سازمان کسب شده است. این سازمان 700 هزار اتباع خارجی را آموزش داده است و بر اساس نتایج سرشماری در سال 90 در گروه سنی بالای 6 سال، 9 میلیون و 719 واقعه بیسوادی ثبت شده است و 50 درصد جمعیت بالای 50 سال کشور محروم از سوادآموزی شده‌اند و در گروه یک تا 6 سال درصد باسوادی 92 درصد است و 5.3 درصد نیز بیسواد ثبت شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرحهای ما، طرح باسواد کردن اولیای محروم از سواد است و در این خصوص حدود 400 هزار نفر در سال 93 هدف‌گذاری شده است و در گروه 10 تا 20 سال نیز 96 هزار نفر شناسایی شده‌اند تا کودکان کار و معلولین جسمی و حرکتی با محتوای کاملا متفاوت تحت پوشش خدمات آموزشی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد‌: موضوع حرفه‌آموزی و سوادآموزی از اهمیت بالایی برخوردار است که کار جدی بین سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان فنی و حرفه‌ای با ایجاد بسته جدید، ویژه افراد کم‌سواد ایجاد شود و امیدواریم در گروه سنی زیر 50 سال تا پایان سال 2015 به 50 درصد پیشرفت به سوادآموزی برسیم.

باقرزاده تصریح کرد: با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برای جلوگیری از بازگشت افراد به بیسوادی تدابیری اندیشیده شده است و حدود 200 ساعت آموزش برای بیسوادان طراحی شده است.