با ارزيابي دقيق از خسارت به بار آمده در پي توفان مرگبار كاترينا ميزان خرابي ها بسيار بيشتر از برآوردهاي مقدماتي است و اين در حالي است كه به رغم زير آب بودن شصت درصد شهر نيواورلئان، مقامات آمريكايي پيش بيني كرده اند كه تخليه آب از اين شهر تا اكتبر طول خواهد كشيد هرچند مهندسان آمريكايي سه تا شش ماه را براي اين موضوع برآورد كرده اند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از " روزنامه واشنگتن پست"، برنارد پريش از مقامات ارتش آمريكا اعلام كرد: ما انتظار داريم كه آب شهر نيواورلئان تا دوم اكتبر تخليه شود(10 مهرماه) و تا هشتم نيز اين اقدام به پايان برسد.

 ستاد حوادث غير مترقبه ارتش آمريكا اين مطلب را با انتشار بيانيه اي رسمي اعلام كرده است اما هفته گذشته مهندسان ارتش اعلام كردند كه تخليه آب شهر نيواولئان 80 تا 90 روز زمان مي برد.

دان كريگ (Dan Craig) مدير سازمان مديريت بحران فدرال، پيشتر در گفتگو با ديپلمات هاي خارجي اعلام كرده بود كه حداقل شش ماه زمان نياز است تا آبي كه در حال حاضر نيواورلئان را دربرگرفته است از سطح شهر خارج شود و پس از آن نيز سه ماه ديگرزمان براي خشك شدن شهر نياز است.

بنا بر اظهارات پيشين اين مقام مسئول،حتي پس از اين زمان طولاني 9 ماهه پيش ازآغاز بازسازي شهر، بايد آوار ساختمان هاي تخريب شده و گل ولاي از شهر خارج شود و ساكنان شهر نيز براي مدت دوسال بايد توسط دولت اسكان داده شوند.

اما مقامات ارتش در بيانيه خود اعلام كرده اند كه با كار همزمان 148 پمپ تخليه انتظار داريم تا يك ماه ديگر آب شهر كاملاً خالي شود.

به نوشته اين روزنامه از ديگر پيشرفت هايي كه در شه125 ر صورت گرفته وصل جريان برق در بخش هايي از نيواولئان و آماده سازي فرودگاه بين المللي شهر به منظور بازگشايي آن در هفته آينده است اما به رغم تمام تلاش هاي صورت گرفته عمليات كشف بيشتر اجساد هنوز آغاز نشده است.

در پي انتقادهاي شديد نسبت به واكنش كند مقامات آمريكا در برخود با اين فاجعه و بي لياقتي و بي كفايتي برخي مقامات مسئول، رئيس امدادرساني فدرال آمريكا از مسئوليت عمليات جاري امداد در مناطق آسيب ديده از توفان كاترينا كنارگذاشته شد.

با پيشرفت در تخليه آب مناطق توفان ديده مشخص شد كه تخمين انجام شده در مورد خسات هاي ناشي از توفان مرگبار كاترينا بسيار بيشتر از برآوردهاي مقدماتي است.

توفان كاترينا به منطقه اي كه مساحتي در حدود نصف كشور فرانسه را دارد، خسارت زده و خرابي هاي برجاي مانده بسيار بيشتر از توفان هاي گذشته آمريكا و حتي زلزله بي سابقه كاليفرنيا است.

بنابر ارزيابي هاي پيشين خسارت كاترينا 100 ميليارد دلار اعلام شده بود درحالي كه طبق آمار جديد از برآوردهاي خسارت اين مبلغ 125 ميليارد دلار رسيده است.