کرج - خبرگزاری مهر: دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در حال حاضر در نهاد کتابخانه ها دیدگاهی مبتنی بر توجه به استانها و تشکل های مختلف داریم زیرا معتقدیم تا زمانی که نگاه متمرکزگرانه به فرهنگ داشته باشیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ملک احمدی در حاشیه جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید البرز که ظهر دوشنبه در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور قابل قبول نیست گفت: باید تلاش کنیم وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برسانیم اما توجه داشته باشیم که راهی طولانی در پیش داریم.

وی افزود: براساس آخرین گزارشها سرانه مطالعه در ایران از چهار تا 70 دقیقه تعریف شده است اما باید براساس روشهای آماری و مطالعه ای این سرانه تعریف شود.

ملک احمدی تصریح کرد: با توجه به آمارهای موجود هم‌اکنون سرانه مطالعه کتاب در بین مردم بسیار پایین است و لازم است تا برای رسیدن به استانداردهای لازم تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

وی افزود: در این بخش نیازمند توسعه زیرساختها برای افزایش فضای کتابخانه ای هستیم و امیدواریم به شاخص های مطالعه با یک نظام هدفمند برسیم.

ملک احمدی همچنین با بیان اینکه در زمینه توسعه فضاهای مجازی کتابخانه های عمومی طرح پایلوتی ایجاد نشده است از هماهنگی با شورای عالی فضای مجازی برای این مهم خبر داد و افزود: در قدم نخست باید با ناشران تعامل داشته باشیم ضمن اینکه هماهنگی هایی با مخابرات برای تامین زیرساختهای لازم انجام خواهد شد.

به گفته وی تقریبا نرم افزارهای لازم برای این امر در نهاد کتابخانه های عمومی کشور فراهم شده که براساس اولویت انجام خواهد شد.

نگاه توسعه محور به ظرفیت موجود در استانها داریم

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به رهنمودهای رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ اظهار داشت: با نگاه عمیق به بخش فرهنگ می توانیم نیازهای بخش اقتصادی را نیز مرتفع کنیم اما ممکن است رسیدن به نقاط مطلوب سال‌ها طول بکشد اما مهم این است که بتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

ملک احمدی با بیان اینکه توجه به بخش فرهنگ و تامین زیرساختهای لازم علاوه بر مشکلات بخش اقتصادی می توان سایر مشکلات را نیز مرتفع کرد، تاکید کرد: رفع نگرانی مقام معظم رهبری ظرف یکسال امکان پذیر نیست و باید گامهایی را برداریم که در این سال زیرساختها فراهم شود.

این مسئول گفت: امروز توسعه مراکز کتابخانه ای به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه با تکیه بر مشارکت های مردمی در اولویت کاری این نهاد قرار گرفته است و باید نگاه توسعه محور به ظرفیتهای موجود در استانها و تشکل های مردم نهاد برای برداشتن گام های بلند در عرصه کتاب و کتابخوانی معطوف شود.

نگاه متمرکزگرایانه به فرهنگ نتیجه نمی دهد
 
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: دیدگاهی که در حال حاضر در کتابخانه ها داریم توجه به استانها و تشکل های مختلف است و تا زمانی که نگاه متمرکزگرانه به فرهنگ داشته باشیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

وی تاکید کرد: باید نگاه توسعه محور به ظرفیتهای موجود در استانها و تشکل های مختلف با جلب مشارکتها در سطوح مختلف داشت تا بتوان گامهای بلندی برداشت.

ملک احمدی قطع خرید متمرکز نشریات در کتابخانه های عمومی و دادن اختیار انتخاب نشریات با نگاه مخاطب محوری، بهره گیری از درآمدهای کتابخانه ها جدا از درآمد مجلس شورای اسلامی، لوایح بودجه و درآمدهای استانی را از برنامه های نهادکتابخانه های عمومی اعلام کرد و افزود: توسعه کتابخوانی نیازمند حرکت جمعی و منسجم دستگاههای مختلف، مسئولان و وزارتخانه های آموزش و پرورش و وزارت علوم است.