ایلام – خبرگزاری مهر: ظرفیتها و پتانسیلهای بسیار خوبی در بخش صنایع دستی استان ایلام وجود دارد که با سرمایه گذاری و ایجاد امکانات در این بخش می توان در راستای توسعه و اشتغال در استان گام برداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، صنایع دستی یکی از هنرهای قدیمی و اصیل مردم استان از دیرباز تاکنون بوده و هم اکنون نیز مردم این خطه در هنرهای مختلف مشغول به فعالیت هستند.

صنایع دستی زاییده هنر شیرزنان استان ایلام از ظرافتهای قبال توجهی برخوردار است که به خصوص این ظرافت در گلیم نقش برجسته به خوبی مشاهده می شود و این هنر به نام استان گره خورده است.

در سالهای گذشته توجه کم و بیشی به صنایع دستی استان ایلام شده است ولی این توجه کافی نیست چراکه این صنعت ظرفیت اشتغال و توسعه استان را دارد.

سرمایه گذاری و ایجاد امکانات و حمایت از هنرمندان صنایع دستی از مهمترین نیازهای این بخش است که با ورود بخش خصوصی و حمایتهای دولت می توان در راستای کمک به اشتغال استان محرومی مثل ایلام گام برد.

ظرفیتهای صنایع دستی در استان فراملی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون بیش از 25 رشته فعال صنایع دستی در استان ایلام وجود دارد که هر کدام می تواند منجر به اشتغال ده ها هزار نفر شود.

علی دوستی بیان داشت: در حال حاضر آنچه که در استان ایلام در بخش صنایع دستی احساس می شود این بوده که نیاز به حمایت و بازاریابی دارد.

وی ادامه داد: صنایع دستی از جمله گلیم، فرش و..در استان ایلام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند پس بنابراین ضروری است که به منظور فروش محصولات صنایع دستی حمایتهایی از سوی مسئولان صورت گیرد.

دوستی عنوان کرد: آنچه که در بخش صنایع دستی برای بخش اقتصاد استان ایلام مشاهده می شود فراملی است که نیازمند به سرمایه گذاری و حمایت دارد.

وی عنوان کرد: مرز مهران فرصتی برای مسئولان استان ایلام فراهم کرده که ظرفیتهای خود را به کشور عراق صادر کنند که هم اکنون توسعه صنایع دستی و صادرات آن بهترین فرصت برای استان است.

این کارشناس بیان داشت: صنایع دستی در بین اکثر مردم استان رواج دارد و می توان با فرهنگ سازی در زمینه ترویج رشته های صنایع دستی میزان تولید را بالا برد که در این بین ورود مسئولان دولتی برای فروش محصولات ضروری است.

وی گفت: بارها مشاهده شده که صنایع دستی استان ایلام به قیمتی بسیار پایین تر توسط دلالان به فروش می رسد که در این بین سود اصلی به دست مردم نمی رسد.

دوستی بیان داشت: صنایع دستی استان ایلام تونایی اشتغال و توسعه همه جانبه را دارد.

ایجاد بازارچه صنایع دستی در استان ایلام طی چند ماه دیگر

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون برنامه های بسیار خوبی در سطح میراث فرهنگی برای توسعه صنایع دستی در استان تدارک دیده شده است.

عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های این اداره ایجاد بازارچه صنایع دستی دائم در استان ایلام است که مقدمات کار فراهم شده و تا چند ماه دیگر این مهم تحقق می یابد.

وی عنوان کرد: ایجاد بازارچه صنایع دستی در استان به طور قطع تحول بزرگی در بخش فروش محصولات در استان ایلام برای مردم فراهم می کند.

این مسئول عنوان کرد: حمایتها و برنامه های مختلفی دیگر برای هنرمندان و رشته های صنایع دستی در استان نیز در نظر گرفته شده که این صنایع منجر به توسعه و اشتغال در استان شود.

شنبه زاده بیان داشت: بدون شک صنایع دستی استان ایلام از ظرفیهای بسیار بالایی برخوردار است که ما به عنوان مسئول درصدد هستیم از این ظرفیتها حداکثر استفاده را برای استان ببریم.

وی عنوان کرد: جایگاه صنایع دستی استان ایلام در کشور هم اکنون بسیار خوب است و گلیم نقش برجسته مهمترین و اصلیترین صنعت دستی استان بوده که در کشور نیز معروف است.

شنبه زاده تصریح کرد: در حال حاضر اکثر صنایع دستی استان ایلام به عنوان سوغات مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد.

به هر جهت با توجه به ظرفیتهای خوب صنایع دستی در استان ایلام، با یک سرمایه گذاری و حمایت خوب می توان منجر به توسعه و اشتعال در استان شد.

در حالی که کمبود شغل و بیکاری در اکثر نقاط استان ایلام به خوبی مشاهده می شود تروج صنایع دستی می تواند نقطه عطفی در درآمد خانوار باشد.

در حال حاضر صنایع دستی استان ایلام علاوه بر سرمایه گذاری و حمایت نیازمند معرفی در سطح ملی است که رسانه های استان نیز باید به این بخش مهم استان کمک کنند.