رسانه آمریکایی در تحلیلی از عملکرد ارتش روسیه در اوکراین علت پیروزی ارتش روسیه در کریمه را ضعف ارتش اوکراین خواند نه قدرتمندی ارتش روسیه.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه آمریکایی یو اس اس تودی در تحلیلی از توان نظامی روسیه نوشت: عملکرد نظامی روسیه در تحولات اوکراین بیانگر محدودیت های ارتش این کشور است.

بنا بر این گزارش، به اعتقاد کارشناسان عملکرد ارتش روسیه در جریان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه نشان داد که در سال های گذشته ارتش روسیه عملکردهای خود را تا حدودی اصلاح کرده و وضعیت آن نسبت به گذشته بهتر شده است اما این ارتش هنوز برای انجام عملیات در اروپای مرکزی و دیگر نقاط توانایی لازم را ندارد.

جیمز هوکورافت افسر بازنشسته اطلاعاتی نیروی دریایی درباره عملکرد ارتش روسیه در شبه جزیره کریمه گفت: برای پیروز شدن لازم نیست تو خوب و قوی باشی وجود دشمن ضعیف کافی است.

ارتش روسیه در شبه جزیره کریمه با ارتش ضعیف اوکراین مواجه بود و منطقه عملیاتی اش در نزدیکی مرزهای روسیه بود منطقه ای که می توان به راحتی کارهای پشتیابانی انجام داد و ایستگاه های اطلاعاتی امن مستقر کرد.

به اعتقاد کارشناسان اگر قرار بود ارتش روسیه در فراتر از مرزهای این کشور عملیاتی انجام دهد و نیروهایی را مستقر کند با مشکلات زیادی مواجه بود و توانایی این کار را نداشت.

سرتیپ کوین رایان ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا با تحلیل موفقیت روسیه در شبه جزیره کریمه می گوید: نباید فکر کنیم که روسیه قادر است چنین کاری را دورتر از مرزهای خودش حتی در لهستان و مجارستان هم انجام دهد.

لورن تامسون تحلیلگر موسسه لنکیستون نیز درباره توان نظامی روسیه می گوید: روس ها فقط قادر به مقابله با دشمنی هستند که در مرزهی این کشور قرار دارند.

اولگا اولکیر تحلیلگر راند کورپ نیز با اشاره به عملکرد و ضعف های ارتش روسیه در جریان جنگ با گرجستان در سال 2008 می گوید: عملیات ارتش روسیه در اوکراین آزمایش خوبی برای تست ضعف های ارتش روسیه که در جریان جنگ گرجستان با آن مواجه بود نبود.

این رسانه آمریکایی می نویسد: با وجود ضعف ها و محدودیت ها در ارتش روسیه این کشور توانست با استقرار نیروهای مخصوص خود در کریمه و حمایت های لازم از طرفداران روسیه و سازماندهی مناسب آنها در این منطقه نیروهای نظامی اوکراین را از این منطقه بیرون براند.

کوین رایان معتقد است ارتش روسیه در شرق اوکراین از تاکتیکی استفاده می کند که آمریکا در سال 2001 علیه طالبان افغانستان استفاده کرد بطوریکه با اعزام واحدهای کوچک نظامی متشکل از نیروهای مخصوص به حمایت و ساماندهی شبه نظامیان ضد طالبان پرداخت. تاکتیکی که جدید نیست و نمی تواند بیانگر تکنولوژی و توانمندی های کنترل و فرماندهی ارتش روسیه باشد.

هوکرافت با اشاره به توانمندی ارتش روسیه می گوید: البته ما در توان انجام عملیات های نامتقارن از سوی نیروهای ارتش روسیه تردیدی نداریم و شاهد انجام خوب اینگونه عملیات ها از سوی آنها بوده ایم.