مشهد -خبرگزاري مهر: معاون محیط زیست و خدمات شهري شهرداری مشهد گفت: شهرداري براي ارتقاي شغلي و كاهش مخاطرات شغلي كارگران محيطزيست و خدمات شهري در تلاش است.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل‌الله کاظمی بعد ازظهر پنج شنبه در مراسم تقدیر از کارگران حوزه خدمات شهری و فضای سبز شهری شهرداری مشهد در جمع خبرنگاران اظهار كرد: براي پرداخت حقوق كارگران از سوي پيمانكاران نیز کنترل‌ها و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و پیمانکاران ملزم شدند تا حسابی براي كارگران باز کنند تا شهرداري از پرداخت ها مطمئن باشد.

وي در پاسخ به سئوالي در خصوص عدم واگذاری پارک پردیسان به شهرداری مشهد، توضيح داد: پارک پردیسان در راستای کمربند سبز احداث شده و در سال 80 آنچه که در محدوده خدمات شهرداری مشهد بود از محیط زیست تحویل گرفته شد و پس از آن دیگر دولت و محیط زیست برای توسعه کمربند سبز اعتباری را اختصاص نمی‌دادند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد افزود: کمربند سبز اقدام مشترکی میان محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداری بود و بنا بود تا منابع طبیعی محدوده را به محیط زیست واگذار و محیط زیست پس از کاشت نهال محدوده را به شهرداری واگذار کند که پس طی این مراحل در نهایت پارک پردیسان به شهرداری تحویل داده نشده است.

كاظمي در ادامه گفت: در پی عدم تحویل پارک پردیسان، شهرداری تقاضای خود را به محیط زیست ارائه داده اما تاکنون این پارک در اختیار محیط زیست باقي مانده است.

وي عنوان کرد: اگر شهرداری در رابطه با پارک پردیسان اقدامی انجام نمی‌دهد به دلایل ذکر شده است و بايد شهرداری برای سرویس‌دهی خارج از محدوده شهر و  تقبل هزینه ها دليلي داشته باشد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد همچنين در رابطه با  كارگران در حوزه محيط زيست و خدمات شهري گفت: درحال حاضر در حوزه خدمات شهری 5 هزار و 600 کارگر خدمات شهری و بالغ بر 2 هزار و 200 کارگر فضای سبز فعالند و در مجموع نزديك به هشت هزار نفر كار گر شهري داريم.

كاظمي گفت: در حوزه خدمات شهري در شهرداري مشهد اقداماتي انجام شد تا کارگران هم نسبت به شغل خود احساس مسئولیت داشته و هم دغدغه شغلی نداشته باشند اقدامات خوبی از سال‌های گذشته تا کنون انجام داده‌ایم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد بيان كرد: کلاس‌های آموزشی بهداشتی، اخلاق، سلامت، قوانین و هر آنچه که کارگران بايد در مورد آن بدانند در دوره‌های مختلف برگزار شد.

وي گفت: کارگران با تشکیل پرونده و با موفقیت در آزمون نهايي اين دوره ها ازطرف شهرداری به پیمانکاران بعدی معرفی مي‌شوند.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد به چکاپ کارگران خدمات شهري اشاره کرد و يادآور شد: با توجه به نوع شغل این کارگران و توجه به سلامتی آنان این چکاپ‌ها اعم از ویزیت رایگان، معرفی به آزمایشگاه‌ها و بعضا مراحل تکمیلی چکاپ توسط اعتبارات شهرداری انجام می‌شود.

کاظمی گفت: در حوزه خدمات شهری و فضای سبز در3 تا 4 سال گذشته خوشبختانه تلاش بر اين بوده است  تا حداقل‌هایی که باید به کارگران در زمان مقرر پرداخت شود.

وي ادامه داد: همچنين در زمينه پرداخت از سوي پيمانكاران نیز کنترل‌ها و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و پیمانکاران ملزم شدند تا حسابی براي كارگران باز کنند تا شهرداري از پرداخت ها مطمئن باشد.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد همچنين تاكيد كرد: 12 اسفندماه سال 92 همه کارگران این حوزه، تمام عیدی و پاداش خود را دریافت کردند تا مشكلي براي خريد هاي نوروزي نداشته باشند.

كاظمي افزود: در معاونت خدمات شهري براي ارتقاء شغلی کارگران و لوازم و ضروریات شغلی اين قشر زحمتكش  نیز توسط شهرداري تهيه مي شود.

كاظمي ادامه داد: براي كاهش خطرهاي شغلي كارگران در آزاد راهها و خيابانها از سيستم مكانيزه رفت و روب استفاده مي شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد يادآور شد: دو برنامه ویژه برای کارگران حوزه خدمات شهری و فضای سبز يكي در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) بود برگزار شد و توسط پیمانکاران به کارگران هدایایی به پاس زحمات کارگران در استقبال از بهار و بزرگداشت روز کارگر اهدا شد.

وي در ادامه با يادآوري تصويب اعتبار احداث پارك ملي چهل بازه گفت: اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای احداث این پارک ملی تصويب شده است.

كاظمي عنوان کرد: در صورت برنامه ریزی و استفاده از منابع مشارکت بخش خصوصی در فاصله ۴ تا ۵ سال می‌توان این پارک را به سرانجام رساند.

وی با اشاره به اینکه فاز یک این پارک تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است عنوان کرد: فاز یک این پروژه در امتداد پل پرتویی، پل نمایشگاه و پل ستاری قرار دارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد بیان کرد: این پارک مرکزی تفریحی و گردشگری برای شهر مشهد و است و می‌تواند یک پروژه تاثیر گذار در کاهش آلودگی هوای مشهد باشد.

وي عنوان کرد: اصلی ترین و مهم ترین بخش این پروژه حدفاصل پل نمایشگاه تا پل دانشجو است که ۵ کیلومتر طول و به طور متوسط ۴۰۰ تا ۵۰۰مترعرض دارد و این مجموعه علاوه بر مسیل مکانی به عنوان تفرجگاه عمومی نیز خواهد بود.\

كاظمي گفت: این پارک از شاخص ترین مکان های تفریحی کشور خواهد شد که علاوه بر فضای سبز و اماکن تفریحی، دریاچه مصنوعی، اماکن اقامتی و رستوران، طرح های گردشگری، مجتمع آبی و دیگر تأسیسات برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد يادآور شد: مسیل از بند گلستان آغاز و با عبور از پل پرتوی در انتهای بولوار وکیل آباد در حاشیه بزرگراه ۷۵ متری امام علی(ع) تا خیابان شهید ستاری امتداد می یابد و از آنجا به دو شاخه تقسیم می شود.

وی گفت: شاخه فرعی حدفاصل تقاطع بولوار دانشجو تا بولوار خیام شمالی قرار است در حاشیه آن و بستر مسیل، یکی از بزرگ ‌ترین پروژه‌های تفریحی مشهد ایجاد شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداري مشهد  گفت: با احداث پارک رودخانه ای چهل بازه که مجموعه‌های بزرگ آبی را در خود دارد مشهد به قطب مجموعه‌های آبی در منطقه تبدیل خواهد شد و البته این پارک با وسعت زیاد فضای سبز به کمک كاهش آلودگي هواي مشهدخواهد آمد.