عباس رنجبر نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «خط» که پخش آن به تازگی از شبکه سه سیما به پایان رسید، تحلیل و دیدگاه خود را در رابطه با برخی کاراکترهای این سریال بیان کرد.

عباس رنجبر نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «خط» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شخصیت‌های این سریال اظهار کرد: هر کدام از شخصیت‌های سریال دارای چند لایه و چند وجهی هستند. اگر بخواهیم از حاج رئوف شروع کنیم باید او را فردی بدانیم که در لوح وجود سیاوش به عنوان جوانی که ظاهرا بزهکار است، فطرتی پاک پیدا و ابعادی از شخصیت او را کشف می‌کند که دیگران به آن واقف نیستند و توجه ندارند.

وی افزود: در واقع حاج رئوف گذشته خود را در آیینه سیاوش می‌بیند. در فرهنگ ایرانی و فرهنگ پهلوانی رابطه مرید و مراد بودن نهادینه شده و حس خوبی به همراه دارد. در دین هم بر این نوع رابطه تاکید شده است. استادان معمولا سرمشق شاگردانشان بوده‌اند و این نص صریح قرآن است که می‌فرماید: ما جهان را بدون اسوه خلق نکرده‌ایم.

این کارگردان ادامه داد: پری یا پریسا هم به عنوان شخصیت دیگری از این سریال نمادی از جوانان امروزی است که دچار بحران هویت شده‌اند. زیاده‌خواه هستند و عدم شناخت آن‌ها از دنیای پیرامونی‌شان باعث شده تا به هرجا سرک بکشند. هیچ چیز راضی‌شان نمی‌کند. در نهایت هم خیلی زود خسته و درمانده می‌شوند و سرخورده به پله اولی که قرار داشتند باز می‌گردند.

نویسنده و کارگردان سریال «بال‌های خیس» در پاسخ به اینکه چه مفاهیمی را در نحوه طراحی تیتراژ ابتدایی و پایانی سریال دنبال می‌کردید، یادآور شد: سریال «خط» با باران رحمت الهی شروع می‌شود، بر چهره سیا می‌بارد و در نهایت هم با شعله‌ور شدن آتش وجودی سیاوش پایان می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «خط» با سانسور هم مواجه شد یا نه؟ تأکید کرد: در طول بیش از سه دهه‌ای که در صداوسیما فعالیت کرده‌ام هیچ وقت به ناظر کیفی اعتقاد نداشته‌ام اما معتقدم بازبین پخش نقش مهمی در یک تولید تلویزیونی دارد؛ به شرط این که رسانه را به خوبی بشناسد و در حوزه سینما و تلویزیون هم تحصیل کرده باشد. کار بازبین پخش مانند کنترل کیفی خط تولید کارخانه خودروسازی است. اگرچه چندین مهندس و کارگر در سرهم کردن قطعات خودرو نقش دارند اما نقش آخرین فرد یعنی مهندس ناظر که برچسب «کنترل شد» را می‌زند به راننده اطمینان می‌بخشد خودرو سالم است.

رنجبر در پایان تصریح کرد: من هیچ وقت بازبین پخش را در طول پخش سریال «خط» در مقابل خودم ندیدم بلکه او را کنار خودم و مشاور برنامه دیدم. گاهی برای حذف یا اصلاح یک جمله ساعت‌ها بحث و تبادل نظر صورت می‌گرفت و تعامل خیلی خوبی در این بخش وجود داشت.

پخش مجموعه تلویزیونی «خط» به نویسندگی و کارگردانی عباس رنجبر و تهیه‌کنندگی پریوش کاشانی پنجشنبه 11 اردیبهشت ماه از شبکه سه سیما به پایان رسید.

این مجموعه داستان سیاوش سالار بود که تحت تعلیم و تربیت فردی به نام حاج رئوف و به خاطر عشق و علاقه به دختر او سوگند دچار تحول اخلاقی و شخصیتی می‌شود.