کیش - خبرگزاری مهر: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم راه اندازی اتحادیه اقتصادی جهانی متکی به اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی ظهر یکشنبه در نخستین گردهمایی نشست اتحادیه بین المللی تجار و بازرگانان جهان اسلام گفت: ابتکار گرانقدر مجمع را تحسین میکنم  واین گام بزرگ وارد شدن به اقتصاد اسلامی است امیدوارم این جمع نخبگان بتوانند براساس موازین دقیق اسلامی با جمع آوری ذخایر جامد وسرمایه های جامد درمسیر درست با یک بازار مشترک اسلامی توسط پول اسلامی ابتکار وپیشنهاد شود به تمامی کشورهای اسلامی  و با تاسیس  بدنبال ساماندهی آن باشیم.

وی افزود: طرحهای اقتصادی اساسی وبنیادی که در صدر اسلام تدوین وطراحی شده باید تحقیق کنیم واین جمع نخبگان پیشتاز یک اقتصاد سالم درجهان مطرح بشود وشاهد یک هسته اقتصادی بزرگ درجهان اسلام باشیم ، شاهد وحدت در جامعه اسلامی  وشاهد اقتصاد سالم در سراسر جهان تا یک جریان سالم  اقتصادی درجهان راه اندازی شود وامکانات کشورهای اسلامی ومسلمین با یکدیگر گره بخورد درجهت ساختن جهان وآبادی جهان.

آیت الله اراکی با اشاره به رسیدن به اقتصادی سالم درجهان اظهار داشت: ما معتقدیم خداوند زمین را آفرید وبشریت نیز ماموریت آباد سازی این زمین را دارد وامروز شما جمع نخبگان بازرگانی واقتصادی جهان اسلام با هم پیوند ببندید وتقاضا واستدعا داریم به یک اتحادیه اقتصادی جهانی  متکی به اسلام تبدیل بشوید وضمن تاسیس اتحادیه بازرگانان جهان ضمینه را برای فعالیت های سا لم اقتصادی با تاسیس یک بانک بین المللی اسلامی فراهم کنید ودر راستای وحدت اسلامی حرکت نمایید.

وی افزود: با جمع آوری سرمایه های راکد زمینه را فراهم کنید برای جمع پول اسلامی وابتکار وپیشنهاد ارائه  بدهیم به کشورهای اسلامی وطرح های اساسی وبنیادی  را در دستور کار قرار بدهیم.

در ادامه این گردهمایی اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان کرد: کار گرانقدر مجمع را تحسین میکنم وامیدوارم گامی بزرگ برای وارد شدن به حوزه واقعی اقتصاد باشد  وحرکت های موثر ودگرگونی را برای اهداف بهتر واستراتزیکی هایی که این مجمع در برنامه های خاص قرارداده است ارزشمند وتاثیر گذار واجرای بشود.

وی گفت: من تمرکز میکنم به فرمایشات آیت الله اراکی که تشکل ها با اجرایی شدن  فرمایشات ایشان  می تواند در راستای اهداف مجمع باشد.

ترکان افزود: پیشنهاد تاسیس بانک بین المللی اسلامی برای تشکیل پس اندازهای خود و تشکیل سرمایه برای اعتلای اقتصاد جوامع اسلامی وبازارهای اسلامی را در دست بگیریم همچنین  برداشتن موانع تجاری تا بتوانند اهداف مجمع را اجرایی کنند.