مدیر عامل موسسه تصویر شهر که پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران زیرمجموعه وی فعالیت می‌کنند تاکید کرد نمایش فوتبال در سینماها با رعایت کامل هنجارها خواهد بود و به دلیل ارائه بلیت به نام اشخاص امکان کنترل فضای سالن‌ها وجود دارد.

هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر به عنوان یکی از متولیان نمایش فوتبال‌های جام‌جهانی در سینماها درباره چالش‌های این طرح به خبرنگار مهر گفت: مهم ترین نکته‌ای که باید بدان اشاره کنم این است که ما با ایجاد یک باشگاه و ثبت‌نام افراد در آن امکان حضور آنها در سینما برای دیدن فوتبال را فراهم می کنیم. بدین طریق مشخصات همه افرادی که برای دیدن فوتبال به سینما می‌آیند ثبت خواهد شد و از این طریق امکان کنترل اوضاع نیز بهتر وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل پیشنهاد طرح نمایش مسابقات جام جهانی و بازی های ایران در سالن های سینما این بود که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا اعضای خانواده در کنار یکدیگر تماشای فوتبال را به صورت دسته‌جمعی تجربه و هیجانات اجتماعی ناشی از برد ایران در مسابقات را در فضای فرهنگی و در کنار خانواده داشته باشند. در واقع اجرای چنین طرحی می تواند کمک حال نیروی انتظامی در کنترل هیجانات بعد از بازی ایران باشد. تجربه‌های قبلی حاکی از آن بوده که بعد از برد تیم فوتبال ایران در بازی‌های جهانی عده‌ زیادی به خیابان‌ها آمده‌اند که این افراد هم باید تحت نظارت نیروی انتظامی باشند ولی نمایش فوتبال در سینما و به صورت دسته‌جمعی بخشی از این هیجانات را تخلیه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تماشای فوتبال در کنار خانواده ها به صورت دسته‌جمعی سبب می شود تا سلامت و امنیت جامعه هم تامین شود، بیان کرد: نیروی انتظامی و مراجع ذیصلاح اگر صلاح بدانند این طرح اجرایی خواهد شد و پردیس های شهرداری تهران در اختیار طرح مورد نظر قرار خواهد گرفت ولی در غیر این صورت سینماها همچنان به اکران فیلم های خود ادامه خواهند داد.

منبتی در واکنش به صحبت‌های سردار احمدی‌مقدم فرمانده کل نیروی انتظامی مبنی بر اینکه مخاطبان در سینما با دیدن فوتبال رفتارهای نابهنجار از خود نشان می دهند، توضیح داد: تخلیه شادی و هیجانات ناشی از برد ایران در مسابقات جام جهانی در سینما به عنوان یک محیط فرهنگی و با حضور خانواده تبدیل به یک رفتار هنجار در جامعه خواهد شد، اما اگر همین واکنش ها در خیابان ها بروز پیدا کند و با توجه به اینکه کنترل آن در خیابان ها سخت تر است، تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: ما در استادیوم‌های فوتبال نیز شاهد چنین نابهنجاری هایی هستیم. اگر قرار باشد در سینما هم تنها برای آقایان نمایش فوتبال داشته باشد نابهنجاری‌های فضای استادیوم‌ها به سینما که یک محیط فرهنگی است، تسری پیدا می کند و ما چنین مسئله ای را نمی خواهیم. اگر مسئولان بخواهند ما آمادگی این را داریم که تمام خدمات مورد نظر در این زمینه را ارائه کنیم. البته تا امروز جلساتی را با مسئولان مورد نظر داشتیم و توافق اولیه در این زمینه صورت گرفته است، اما هنوز قطعیت نرسیده ایم.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر در پاسخ به این که چه تمهیداتی را برای نمایش مناسب فوتبال در سینماها اندیشیده اند، گفت: تنها افرادی می توانند برای مسابقات فوتبال حضور پیدا کنند که عضو باشگاه هواداران فوتبال (توپ طلایی) باشند. در واقع علاقه مندان به تماشای فوتبال در سینما با عضویت در باشگاه، مشخصات خود را داده و کارت عضویت دریافت می کنند تا بتوانند از طریق اینترنت بلیت بازی مورد نظر خود را خریداری کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل خرید اینترنتی بلیت مسابقات این است که در روز مسابقه از طریق گیشه فروش بلیت نداشته باشیم و تنها اعضای باشگاه بتوانند وارد سالن ها شوند. در چنین شرایطی به خوبی می دانیم که بلیت هر صندلی برای چه فردی صادر شده است. در واقع قبل از ثبت نام، تمام اطلاعات مورد نیاز خریدار بلیت ثبت شده است.

وی بیان کرد: در نظر داریم تا شرایط به گونه ای فراهم شود تا یک فضای خانوادگی مناسب برای تماشای مسابقات فوتبال ایجاد شود. هر عضو باشگاه در هنگام خرید بلیت مسابقات فوتبال به غیر از خود تنها می تواند برای یکی دیگر از اعضای باشگاه به عنوان همراه بلیت تهیه کند که البته نسبت خریدار با همراه باید به ثبت رسد.

منبتی گفت: امنیت سالن هایی که در آن مسابقات فوتبال به نمایش درخواهد آمد، توسط سالن دار، انتظامات و کارمندان سینما تامین خواهد شد. البته تجربیات قبلی نشان داد که افراد حاضر در سینما برای تماشای فوتبال در سالن ها، خود مانع هرگونه رفتار نابهنجاری در سالن ها بودند.

درخواست کتبی سینماداران از رئیس سازمان سینمایی برای نمایش فوتبال در سینما

فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انجمن سینماداران به صورت کتبی از رئیس سازمان سینمایی درخواست کرده تا اجازه نمایش مسابقات فوتبال در سالن های سینما را صادر کند. البته تا امروز جواب قطعی در این زمینه داده نشده است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان گفت: در همین راستا، سازمان سینمایی جلساتی را با مراجع ذی صلاح از جمله نیروی انتظامی و فدراسیون فوتبال برگزار کرده است که تا هفته آینده پاسخ درخواست کتبی انجمن سینماداران از سوی سازمان سینمایی اعلام خواهد شد.