دولت اتریش قصد دارد از طریق لغو شهروندی و یا ابطال مدارک اقامت، با شهروندانی که برای پیوستن به شورشیان مسلح به سوریه رفته اند برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری APA اتریش، دولت اتریش با اجرای قوانین جدید قصد دارد از عزیمت شمار بیشتری از شهروندان خود به سوریه برای حضور در جنگ داخلی این کشور جلوگیری کند. بر اساس لایحه ای که از سوی وزارت خانه های کشور، خارجه و دادگستری اتریش به پارلمان ارائه شده تابعیت و یا مدارک مهاجرت کسانی که در جنگ سوریه حضور می یابند، لغو می شود.

روزنامه های اتریشی نیز به نقل از وزارت کشور نوشتند طبق این لایحه از این پس قانون سلب تابعیت از کسانی که به طور داوطلبانه در ارتش یک کشور خارجی خدمت کرده باشند، مشمول افرادی نیز می شود که در گروه های شبه نظامی خارجی حضور یابند.   

در همین رابطه "یوهانا میکل-لایتنر" وزیر کشور اتریش گفت، این کشور یک کشور بی طرف بوده و شهروندی آن به کسانی که در گروه های مسلح فعالیت کنند، تعلق نمی گیرد. همچنین افرادی که به سن قانونی نرسیده اند تنها می توانند با اجازه والدین خود به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا سفر کنند.

از آنجا که طبق حقوق مدنی سلب شهروندی از یک اتریشی شدنی نیست، تحلیلگران امکان اجرایی شدن این لایحه را تنها در مورد افرادی که تابعیت دوگانه دارند، شدنی می دانند. در همین راستا "سباستین کورتز" وزیر خارجه اتریش قصد دارد به رایزنی با سازمان های بین المللی برای حل این مشکل بپردازد.

گفتنی است به تازگی پیوستن دو دختر نوجوان اتریشی به شورشیان مسلح سوریه که بر اثر تبلیغات گروه های افراط گرا در اتریش انجام گرفته انتقاد های زیادی را متوجه دولت این کشور کرده است.