مشهد - خبرگزاري مهر: 1600 نيروي بهداشتي و رابطان سلامت، طرح سرشماري تدارك مراقبتهاي اوليه سلامت براي شهروندان و مهاجران خارجي ساكن حاشيه شهر مشهد را با حضور مسئولان استانداري و مديران بهداشتي مشهد آغاز كردند.

به گزارش خبرنگار مهر، حاشیه‌نشینان مشهد در شمال‌ شرق‌ شمال، شمال‌ غرب، جنوب، شرق و جنوب‌شرق این شهر در پهنه‌ای به وسعت 43 کیلومتر پراکنده هستند و در فاز دوم اين عملیات و پس از سرشماري، ارائه خدمات مراقبتی، درمانی و بهداشتی به صورت رایگان در مراکز بهداشت مستقر در حاشیه‌شهر مشهد  آغاز مي شود.

در حاشيه شهر مشهد به خاطر عدم وجود زيرساختهاي مناسب شهري و مهاجرت روستاييان و مهاجران از كشورهاي همسايه مردم با مشكلات و آسيب هاي اجتماعي گوناگوني روبه رو هستند كه با تصويب اعتباري در اين زمينه دولت براي حل معضلات سلامت در اين مناطق امروز گام اول را برداشت.

رسيدگي به مناطق كم برخوردار از مباني توسعه است

معاون بهداشتي دانشگاه علوم  پزشكي در مراسم افتتاح سرشماري در منطقه گلشهر مشهد با آغاز اين طرح به صورت نمادين اظهار كرد: رسالت ارائه خدمات درمان و بهداشت در هر مكان و زماني براي آحاد جامعه را به دوش داريم و اين رسيدگي ها از مباني توسعه به شمار مي روند.

حميد بهرامي رشد حاشيه نشيني در شهرها را وابسته  به مهاجرت روستاييان به شهرها به دلايل اقتصادي، اجتماعي دانست و افزود: اين درحالي است كه دولت يك بار هزينه ايجاد زير ساخت هاي بهداشتي را براي اين افراد در روستا ها پرداخته است اما از آنجا كه سلامت ضرورت زندگي افراد است بايد خدمات را به اين مناطق هم برسانيم.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ادامه گفت: در نظام نوين سلامت دانشگاه علوم پزشكي تلاش دارد تا اين طرح را كه بخشي از طرح پزشك خانواده است را اجرا و مشكلات اين مناطق را شناسايي و آنها را برطرف كند.

850 تيم طرح سرشماري ارتقا سلامت در حاشيه شهر مشهد را اجرا مي كنند

همچنين مدير توسعه شبكه مركز بهداشت خراسان رضوي در مراسم آغازين اين سرشماري در منطقه گلشهر و مهر آباد مشهد  از حضور  850 تيم دو نفره براي اجراي اين طرح در حاشيه شهر مشهدخبر داد.

درخشان عنوان كرد: اين طرح با حمايت مسئولان سياسي و امنيتي استان در مشهد كليد خورد و رابطان بهداشتي و كاركنان پايگاهاي بهداشتي اين طرح را اجرا خواهند كرد.

وي ادامه داد: در برآورد اوليه استانداري خراسان رضوي جمعيت ساكن در اين مناطق 850 هزار نفر اعلام شده است اما به نظر مي رسد كه بيش از يك ميلون نفر در اين مناطق ساكن باشند.

احتمال تمديد اجراي طرح وجود دارد

درخشان همچنين اجراي اين طرح در دو فاز عملي دانست و گفت: احتمال تمديد اجراي طرح براي تكميل لكه گيري وجود دارد.

مدير توسعه شبكه مركز بهداشت خراسان رضوي  براي اجراي هر چه بهتر اين طرح از شهروندان و ساكنان اين مناطق درخواست كرد تا با كاركنان بهداشت استان همكاري داشته باشند.

همچنين معاون سياسي امنيتي فرماندار مشهد در اين مراسم عنوان كرد: پنج منبع قدرت در جهان حاكم است كه شامل اقتصاد، فرهنگ، سياست، نظامي گري و علم است كه هر كشور با داشتن هر مولفه قدرت متناسب با آن را داراست.

كاركنان حوزه سلامت  پاشنه آشيل خدمت رساني به مردم

عبدالله ارجاعي با بيان اينكه  آنچه پايه و اساس دستيابي اين قدرت هاست نيروي انساني سالم و پويا است ادامه داد: انسان اشرف مخلوقات است و البته رسيدن جامعه و انسان به اهداف عاليه در زندگي وابسته به سلامت آنهاست.

وي ادامه داد: شما دست اندركاران و كاركنان حوزه سلامت در كشور پاشنه آشيل خدمت رساني به مردم هستيد.

ارجاعي ادامه داد: انسان تا سالم نباشد كاري را از پيش نمي برد و هيچ يك از اهداف عاليه انسان محقق نمي شود و البته سلامت بايد با همه اركان رواني و جسمي مدنظر قرار بگيرد.

اميدوارم اين طرح به عاقبت طرح پزشك خانواده شهري دچار نشود

معاون سياسي امنيتي فرماندار مشهد ابراز اميدوراي كرد اين طرح به عاقبت طرح پزشك خانواده شهري دچار نشود و نويد بخش ارتقا سلامت در مناطق كم برخوردار شهر ها باشد.

كمبود اعتبار نداريم/با نگاه فرابخشي سرشماري انجام شود

در ادامه مدير كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري خراسان رضوي اظهار كرد: اقدامات فرهنگي در سكونتگاه هاي غير رسمي در مشهد تا كنون انجام شده است اما آمار دقيقي از وضعيت بهداشتي ودرماني خانواده ها نداريم.

مرتضي دهقاني ادامه داد: علي رغم اينكه اعتبار زيادي براي دستيابي به اطلاعات در شش سال قبل در اين سكونتگاهها هزينه شده است اما داده هاي به دست آمده ناقص هستند و در اين طرح تمام توان انجام مي شود تا داده هاي گذشته را تكميل كنيم.

وي تاكيد كرد: از معاونت بهداشت درخواست شده تا در ضمن انجام اين طرح بازنگري و مهندسي طرح مدنظر باشد و با نگاه فرابخشي اين سرشماري انجام شود.

دهقاني تاكيد كرد: كمبود اعتبار نداريم و اولويت اصلي براي استانداري نيز حل مشكلات سكونتگاه هاي غيررسمي بوده است.

حاشیه‌نشینی معضل توسعه‌یافتگی است و زمانی که کشورها به سوی توسعه‌یافتگی حرکت می کنند از الزامات آن تبدیل وضعیت روستانشینی به شهرنشینی است اما  در این میان حد واسطی نیز رخ می‌دهد كه همان ايجاد سكونتگاهاي غبر رسمي در حاشيه كلان شهرهاست.

به منظور ارتقا سلامت در اين مناطق رقم بودجه  850 ميليارد توماني به جمعيت هشت و نيم ميليون نفري حاشيه نشينان كشور اختصاص يافت كه البته به منزله كمك به گسترش حاشيه نشيني نيست بلكه در قالب خريد خدمات از بخش خصوصي است.

سهم مشهد با يك ميليون حاشيه نشين از اين بودجه 10 درصد است و براي شناسايي و جمع آوري اطلاعات خانوارها در اين مناطق و ارائه بسته هاي سلامت در مرحله دوم ، طرح سرشماري جمعيت حاشيه نشين كليد خورد.