وزیر خارجه آمریکا گفت واشنگتن و همپیمانانش به حمایتهای خود از اپوزیسیون سوریه برای تقویت جبهه شورشیان علیه دولت این کشور می افزاید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا از ادامه تلاشهای غرب برای تضعیف دولت سوریه خبر داد. وی که در نشست موسوم به دوستان سوریه در لندن سخن می گفت تاکید کرد آمریکا و همپیمانانش در مورد افزایش حمایت از شورشیان سوریه به توافق رسیده اند.

وی با این حال اشاره ای به اینکه آیا این حمایت شامل کمک نظامی به شورشیان نیز می شود نکرد. به گفته کری آمریکا قصد دارد به هر نحو ممکن حمایت خود را از شورشیان افزایش دهد اما در این خصوص تغییری در استراتژی پیشین خود ایجاد نخواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود مدعی وجود مدارکی مبنی بر استفاده از گاز کلر علیه شورشیان توسط ارتش سوریه شد. این در حالی است که هنوز صحت این مدارک تایید نشده است. در همین حال "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه از احتمال استفاده از گاز کلر در 14 عملیات ارتش سوریه طی ماه های اخیر خبر داد.

روز گذشته  نشست موسوم به دوستان سوریه با حضور وزیران خارجه 11 کشور غربی در لندن آغاز به کار کرد. در دور نخست این نشست شرکت کنندگان بر لزوم افزایش حمایت های خود از اپوزیسیون میانه رو سوریه موسوم به ائتلاف ملی تاکید کردند.

در بیانیه رسمی وزیران خارجه شرکت کننده در این نشست آمده است: ما به اتفاق تصمیم گرفتیم گامهای مشترک بیشتری در راستای افزایش حمایت از ائتلاف ملی، شورای عالی نظامی آن و گروه های نظامی وابسته به این ائتلاف که مشی میانه رو دارند، برداریم. در این بیانیه همچنین بر لزوم مقابله با قدرت گیری گروه های افراطی، خروج کامل سلاح های شیمیایی از سوریه و تسریع کمکهای انساندوستانه به مناطق درگیری در این کشور تاکید شده است.