مشهد – خبرگزاری مهر: معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از بهره برداری پایانه صادراتی گل و گیاه تا پایان سال 93 در مشهد خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل الله کاظمی ظهر شنبه در نشست خبری برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و ابزار و ادوات باغبانی اظهار کرد: ایجاد این پایانه صادراتی گل، مشهد را به قطب گل و گیاه در شرق کشور تبدیل می کند.

کاظمی گفت: از منابع اشتغال و کسب درآمد در کشورهای جهان مبادله گل و گیاه است که سالانه 100میلیارد دلار خرید و فروش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور هلند با 66 میلیارد دلار نقش اساسی را در این صنعت به خود اختصاص داده است افزود: سرانه مصرف گل و گیاه در کشورهای اروپایی به طور متوسط 70 شاخه گل در سال است که در برخی کشورها به 200 شاخه گل نیز این سرانه می‌رسد.

کاظمی در مقایسه کشورهای مطرح در صنعت گل و گیاه مانند هلند در مورد کشورمان گفت: ایران تنها یک درصد از بازارهای جهانی را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: سرانه مصرف گل در کشور ایران 11 شاخه گل است.

وی در ادامه گفت: در 3 ماهه بهاری سعی شد تا 100 درصد از تولیدات تولیدکنندگان داخلی گل و گیاه در مصارف شهرداری استفاده کنیم.

کاظمی عنوان کرد سرانه فضای سبز در مشهد طی سالهای گذشته از 8.6  مترمربع به 12 مترمربع رسیده  و در راستای توسعه آن شهرداری مشهد در ادارت و منازل هزینه کاشت و آبیاری درخت را متقبل شده است.

وی همچنین تاکید کرد: به خاطر وجود برخی حساسیت ها نزدیک به 75 درصد گلهای کاشته شده در شهر مشهد دائمی و 25 درصد از گلهای فصلی استفاده شده است.