نویسنده رمان«محمد» گفت: اگر رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها باشد که ما اهالی فرهنگ هیچ انتظاری از آن نداریم جز این‌که کتاب‌های خوب بخرد و برای کتابخانه‌ها ارسال کند. اما این همه وظیفه این نهاد کشوری نیست.

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این تصور نادرست که تجهیز کتابخانه‌ها و خرید کتاب، تنها وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی است، گفت: اگر رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها باشد که ما اهالی فرهنگ هیچ انتظاری از آن نداریم جز این‌که امیدواریم کتاب‌های خوب بخرد و برای کتابخانه‌ها ارسال کند. اما اگر این نهاد، متولی بحث کتاب و کتابخوانی در کشور است که انتظارات فراتر می‌رود.

نویسنده رمان«محمد»، یکی از کاستی‌ها و موارد آزاردهنده در حوزه کتاب و کتابخوانی را سرانه پایین مطالعه در کشور دانست و افزود: متولی این مساله کیست؟ نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ وزارت ارشاد؛ آموزش و پرورش؛ صدا و سیما؟ چرا سازمان مستقلی تعریف نمی‌شود که متولی سیاست‌گذاری در زمینه کتاب و کتابخوانی باشد و همه سازمان‌های مرتبط چون آموزش و پرورش و صدا و سیما را مدیریت کند؟

حسن‌بیگی با اشاره به این‌که صداوسیما می‌تواند فرهنگ‌سازی کند و به گسترش فرهنگ کتابخوانی بپردازد افزود: صداوسیما، نقش مهمی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد اما چنین نمی‌کند. نه فیلمی با محوریت کتاب می‌سازد و نه برنامه جذابی تولید می‌‎کند هیچ نهادی هم نیست تا به آن پاسخگو باشد. همان‌طور که کسی نمی‌پرسد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه می‌کند؟ کانونی که در سراسر ایران کتابخانه دارد، چند درصد موفق بوده است؟آموزش و پرورش تا چه اندازه توانسته دانش‌آموزان را با کتاب آشنا کرده و آشتی داده است؟

نویسنده کتاب«ریشه در اعماق» در پاسخ به این‌که آیا رسیدن به این نقطه، نیازمند یک عزم ملی نیست گفت: سال‌ها از عزم ملی سخن گفتیم و به نتیجه نرسیدیم بهتر است این عبارت را نادیده بگیریم و یک نهاد با چهار کارمند دلسوز و مسئولیت‎‌شناس که وجدان کاری دارند را متولی سروسامان دادن به بحث کتاب و کتابخوانی در مملکت کنیم.

حسن‌بیگی ساخت کتابخانه‌ را یکی از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: در دو دهه اخیر، شهرداری، بوستان‌هایی را در هر محله ساخته و چه خوب که مردم آن محل، عصر به عصر در آن بوستان جمع می‌شوند چه اشکالی دارد اگر نهاد کتابخانه‌های عمومی در هر محل یک کتابخانه بسازد و عنوان خود را فراموش نکند:«نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»