خرم آباد - خبرگزاری مهر: فعالیت کشاورزان مهاجر در بیش از هفت هزار هکتار از اراضی لرستان موجب تولید محصولات غیراستاندارد با استفاده بی رویه از کود و سموم شده است، موضوعی که تاکنون به رغم انتقادات بی شمار برای آن چاره اندیشی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برخی کشاورزان غیربومی با حضور در استان لرستان و اجاره زمینهای کشاورزی علاوه بر اینکه فرصت اشتغال را از لرستانیها می گیرند، با کشاورزی غیراصولی زمینه آسیب های جدی به آب، خاک و محصولات استان را فراهم می سازند.

این کشاورزان غیربومی با استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی غیراستاندارد، برداشت غیرمجاز آب و تولید محصولات ناسالم به چالشی جدی در حوزه کشاورزی لرستان تبدیل شده اند؛ چالشی که البته بررسی آن حاوی پیام های تلخی است.

فعالیت کشاورزان مهاجر سلامت محصولات کشاورزی لرستان را خدشه دار کرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ظهر دوشنبه در جلسه شورای سلامت استان با انتقاد از فعالیت کشاورزان مهاجر در استان لرستان اظهار داشت: باید برای رسیدگی به این موضوع یک جلسه خاص و ویژه برگزار شود.

حسین پیرحیاتی با بیان اینکه سلامت مردم استان شوخی نیست عنوان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه لرستان افتخار دارد که دارای بیشترین قابلیت تولیدات محصولات سالم است ولی فعالیت کشاورزان مهاجر در استان لرستان این موضوع را خدشه دار کرده است.

وی با بیان اینکه فعالیت کشاورزان مهاجر در استان لرستان موجب به هم خوردن برنامه تولید استان نیز شده است ادامه داد: به طور مثال بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار بوده که محصول پیاز در سطح 200 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان کشت شود این در حالیست که این کشاورزان مهاجر بیش از هزار هکتار از اراضی استان را به کشت این محصول اختصاص داده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه وقتی که حداقل ها در زمینه کشت محصولات رعایت نشود کودپذیری برای کشت آنها نیز بسیار بالا می رود تصریح کرد: در این راستا باید برای جلوگیری از فعالیت این کشاورزان مهاجر در استان یک مدیریت هماهنگ در سطح استان ایجاد شود.

کشاورزان مهاجر از سموم و کودهای شیمایی در حد بسیار بالایی استفاده می کنند

پیرحیاتی با تاکید بر ورود جدی فرمانداران شهرستانهای مختلف استان در این زمینه ادامه داد: فرمانداران باید در جلسات شورای سلامت این موضوع را مورد پیگیری ویژه قرار دهند و در صورت مشاهد هر گونه تخلف از سوی دادستانی و همچنین نیروی انتظامی برخورد لازم با کشاورزان مهاجر صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این کشاورزان مهاجر از سموم و کودهای شیمایی در حد بسیار بالایی استفاده می کنند عنوان کرد: این در حالیست که برنامه استفاده از سموم و کودهای شیمایی باید زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه کشاورزان بعد از کشت محصولات خود باید اقدام به اخذ گواهی سلامت محصول خود کنند تصریح کرد: در غیر اینصورت باید محصولات کشاورزان با دستور دادستانی معدوم شود.

7000هکتار از اراضی لرستان در دست مهاجران

پیرحیاتی با بیان اینکه هم اکنون کشاورزان مهاجر بیش از هفت هزار و 238 هکتار از اراضی استان را برای کشت محصولات خود از کشاورزان لرستانی اجاره گرفته اند بیان داشت: در این اراضی بیشتر محصولاتی مانند پیاز، سیب زمینی، هندوانه و هویج کشت می شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان بیشتر از استانهای اصفهان و همدان به لرستان برای اجاره زمینهای کشاورزی مهاجرت می کنند تصریح کرد: فعالیت کشاورزان مهاجر در هفت شهرستان دورود، خرم آباد، بروجرد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله مشاهده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بدون اشاره به میزان خسارتهای وارد شده به حوزه کشاورزی لرستان با فعالیت این کشاورزان مهاجر در استان ادامه داد: آمارها در این زمینه و همچنین استفاده از سموم و کودهای شیمایی در کشت محصولات کشاورزی استان از سوی این کشاورزان مهاجر بسیار خطرناک است.

برگزاری جسله ویژه برای تصمیم گیری در مورد کشاورزان مهاجر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این جلسه با انتقاد از فعالیت کشاورزان مهاجر در استان لرستان اظهار داشت: متاسفانه امروز ما شاهد عدم توجه ویژه به موضوع امنیت غذایی کشور و همچنین استان هستیم.

کوروش ساکی با بیان اینکه استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمایی موجب ایجاد بیمارهای فراوان می شود تصریح کرد: در این راستا دستگاههای متولی در این حوزه باید ورودی جدی برای جلوگیری از فعالیت این کشاورزان مهاجر در استان داشته باشند.

وی با تاکید بر برگزاری جسله ای ویژه برای تصمیم گیری در این زمینه تصریح کرد: در این راستا فرمانداران و همچنین متولیان امر در این زمینه باید یک جلسه اختصاصی برای پیگیری ویژه در این زمینه برگزار کنند.

استفاده از کودهای شیمایی از سوی کشاورزان مهاجر بسیار وحشتناک است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه نعمت سلامتی یک نعمت بزرگ است ادامه داد: باید در زمینه استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمایی که از سوی کشاورزان مهاجر در استان صورت می گیرد اقدام اساسی انجام شود چرا که در غیر اینصورت ضربات کاری بر سلامت جامعه و مردم وارد می شود.

ساکی با بیان اینکه آمار سرطان ها در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست افزود: ما متاسفانه هر روز شاهد گسترش این سرطانها در بین مردم هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان مهاجر اصفهانی زمینهای کشاورزی لرستان را چند برابر قیمت از آنها اجاره می کنند افزود: این در حالیست که استفاده از کودهای شیمایی از سوی این کشاورزان مهاجر در کشت محصولات بسیار وحشتناک است و موجب خسارتهای فراوان به خاک، آب کشاورزی و همچنین سلامت مردم می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان یادآور شد: در این راستا به طور حتم با همکاری معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان و همچنین فرمانداران شهرستانها و همچنین دعوت از متولیان امر راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از فعالیت این کشاورزان مهاجر در سطح استان را اتخاذ خواهیم کرد.