اردبیل – خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به هجوم زودهنگام ملخ به مزارغ منطقه مغان در شمال این استان، از کانون کوبی بالغ بر 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به همین دلیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل نیکشاد بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از اراضی کشاورزی اردبیل گفت: ملخ های بومی این منطقه از گونه های مراکشی، ایتالیایی و آسیایی هستند و به علت سهل انگاری کشور آذربایجان در این منطقه رشد و نمو می کنند.

وی با بیان اینکه همه ساله ملخ های بومی منطقه در خردادماه به مراتع و مزارع هجوم می آوردند، یادآور شد: امسال به علت خشکسالی سن تبدیل پوره به حشره کامل از هفت به چهار روز کاهش یافته، بنابراین زود هنگام این اتفاق به وقوع پیوسته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با بیان ادینکه در این راستا تاکنون با سموم کم خطر و استاندارد بیش از هشت هزار هکتار برای مبارزه با این نوع ملخ کانون کوبی شده است، تاکید کرد که انتظار می رود سطح مبارزه به بیش از 26 هزار هکتار برسد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات مورد نیاز برای مبارزات بیولوژیکی و نیز بحث های قرنطینه ای و تولید محصولات اورگانیک به این استان تخصیص یابد.

نیکشاد با اشاره به موفقیت های اردبیل در بحث تولید محصولات زراعی و باغی با اهداف کنترل بیولوژیکی و تولید محصولات اورگانیک و پاک تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال با افزایش گسترده فعالیت نسبت به سال گذشته به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به سفر محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی متذکر شد: وی به منظور بازدید نزدیک از عملیات مبارزه با ملخ های خسارت زا در منطقه مغان امروز سه شنبه وارد اردبیل شده است.

این مسئول عنوان کرد: وی تا آخر این هفته تمامی طرحها و پروژه های فعال در زمینه حفظ نباتات را از نزدیک مشاهده و جلسات تخصصی با کارشناسان و مسئولات برگزار می کنند.