سرپرست امور حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد که مساله آسیب‌دیدگی مجسمه شمشال‌نواز کُرد به اطلاع مجسمه‌ساز آن رسیده و به زودی این اثر مرمت می‌شود.

علیرضا فاضلی سرپرست امور حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آسیب‌دیدگی مجسمه «قاله مه ره» شمشال‌نواز مشهور کرد که در مقابل فرهنگسرای ارسباران نصب شده است، توضیح داد: این مجسمه تخریب نشده است بلکه تنها شمشال این نوازنده کرد که البته ساز هم نبوده و تنها میله ای در دستان این مجسمه بوده است، بر اثر پدیده وندالیسم آسیب دیده است و ما اکنون به هنرمند این اثر اطلاع داده ایم تا در اولین فرصت اقدام به بازسازی آن کند.

او با تأکید بر این که تخریبی اتفاق نیفتاده است درباره چگونگی نگهداری از این آثار هنری در سطح شهر توضیح داد: یا باید دوربین در محل نصب کنیم و یا نگهبان برای هر اثر استخدام کنیم و یا آن که این آثار را در فضاهای محدود و محصور نصب کنیم که هیچ کدام از این راه حل ها به دلیل هزینه‌بر بودن امکان‌پذیر نیست و بهترین راه فرهنگسازی است و اینکه مردم رفتار مهربانه‌تری نسبت به آثار هنری داشته باشند.

فاضلی گفت: در ایران با پدیده وندالیسم پیش از این هم مواجه بوده ایم همان طور که بسیار دیده می شد صندلی های اتوبوس ها پاره و تخریب می شد و یا باجه های تلفن همگانی تخریب می‌شود؛ البته اکنون کمتر با چنین پدیده هایی روبرو هستیم اما درباره آثار هنری به دلیل نو بودن نصب آثار حجمی در سطح شهر با پدیده تخریب روبرو هستیم و تنها راه آن نیز فرهنگسازی و مرمت این آثار است.

سرپرست امور حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پایان با بیان این که در طول سال به طور میانگین بین 20 تا 30 مورد مجسمه شهری مورد آسیب‌دیدگی قرار می گیرد، بیان کرد: بسیاری از آثار هنری به دلیل آن که در فضاهای باز نصب شده اند به طور طبیعی به دلیل مسائل جوی دچار فرسایش می شوند و نیاز به رسیدگی و مرمت دارند. بخشی از آثار هم به دلیل تخریب توسط مردم نیاز به ترمیم دارند. سعی ما این است که با فرهنگسازی در این زمینه مانع گسترش آسیب‌رسانی به آثار حجمی سطح شهر شویم.

چندی پیش سازمان زیباسازی شهرداری تهران اقدام به نصب چند مجسمه شهری با موضوع فرهنگ کُردی در چند نقطه از تهران کرد. در این اقدام سه مجسمه شهری از دو هنرمند به‌نام کُرد در سه نقطه از پرترددترین مناطق شهری شهر تهران نصب شد.

یکی از این آثار هنری، مجسمه «مردی با چتر» اثر چنگیز اقبالی است که در ضلع جنوبی میدان هفت تیر نصب شده است. همچنین تندیس مردی با لباس کُردی در میدان ونک اثر عفت جلیل‌نژاد دیگر مجسمه نصب شده در پایتخت است.

سومین اثر از این دسته، تندیس شمشال نواز برجسته و مشهور کُرد «قاله مه ره» (قادر عبدالله‌زاده) است که ورودی پارک فرهنگسرای ارسباران نصب شده است که به تازگی به این مجسمه آسیبی وارد شده است؛ در اقدامی که هنوز مشخص نیست از سوی چه فرد یا افرادی و با چه هدفی صورت گفته، شمشال این مجسمه از دست این شمشال‌نواز جدا و در واقع کنده شده است.

همچنین بر اثر این آسیب دیدگی، ابزار موسیقی در دهان مجسمه یادشده شکسته است.

قادر عبدالله‌ زاده‌، مشهور به‌ «قاله‌ مه‌ره» هنرمند نامی و نوازنده نامدار شمشال (سازی بادی فلزی زرد رنگ شبیه نی که در کردستان می‌نوازند) 31 اردیبهشت 88 درگذشت.