یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با بیان اینکه  با توسعه اسلامی فرهنگ می‌توان به ساحت‌های مختلف توسعه رسید، گفت: جامعه بدون ولایت نمی‌تواند به سمت حیات طیبه حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» صبح امروز 31 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در کتابخانه ملی آغاز شد.
 
سومین نشست توسعه و پیشرفت اجتماعی ارایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیات رئیسه جلسه دکتر سوسن باستانی و دکتر سید حسین سراج زاده با ارایه مقاله حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم درباره پیشرفت حکمت‌بنیان و مدل مفهومی مؤلفه های آن برگزار شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی گفت: طراحی و تدوین الگوی پیشرفت به مثابه نقشه جامع و مطلوب ساخت جامعه طراز انقلاب اسلامی و فراترین سند نظری- کاربردی تبیین چارچوب تمدن نوین اسلامی به تدقیقات و تحقیقات عمیق و گسترده ای نیاز دارد. 
 
وی افزود: پیشرفت برآیند فرایندی است که در همه ابعاد استمرار داشته باشد و ایستا نباشد، از نگاه دینی پیشرفت هیچگاه متوقف نخواهد شد و غایت پیشرفت دستیابی به حیات طیبه است و حیات طیبه نشان دهنده ابعاد جامع و مطلوبی است که ما می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: اسلام دین پیشرفت است و نقشه راه دستیابی به حیات طیبه بدون پیروی از آن و بدون رسیدن به مراتب عالی حیات طیبه ناممکن است. 
 
حجت الاسلام ذوعلم افزود: در نگاه اسلام عقل ریشه‌ای‌ترین بنیان فکری و راهی برای پیشرفت است؛ انسان پیشرفته یک انسان عاقل در همه ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و غیره است و تصریح اولیای الهی و منابع نقلی، ارجاع و ارشاد به حکم عقل است.
 
وی با ذکر اینکه ایمان نیز نقش مهمی در پیشرفت دارد، گفت: ایمان به غیب، ایمان به پیامبران، ایمان به ولایت، ایمان به حقایق اساسی و کلان هستی نقش مهمی در پیشرفت انسان دارد؛ ایمان و عقل در کنار یکدیگر حکمت را پدید می‌آورد، در عقل لزوماً مفهوم ایمان را نمی‌یابیم اما در مفهوم حکمت، مفهوم ایمان نیز نهفته است. انسان پیشرفته در بعد فردی و اجتماعی و اندیشه ورزی راه خود را به حیات طیبه باز می‌کند.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مؤلفه های علم، عمل و اخلاق عنوان کرد: از منظر دین اسلام این سه مقوله هنگامی که مبتنی بر ایمان و تعقل باشد نه تنها مؤلفه های پیشرفت هستند بلکه انسان را نیز به کمال می‌رسانند، وقتی پیشرفت خواهیم کرد که این سه مقوله را پیشه خود کنیم.
 
حجت الاسلام ذوعلم اظهار کرد: انسان پیشرفته انسانی عاقل، متفکر، اندیشه ورز، مؤمن، باورمند به خدا، معاد، پیامبر و اولیای الهی و اهل معرفت و اهل مجاهدت و متخلق به اخلاق است.
 
وی با اشاره به مؤلفه های پیشرفت در عرصه زندگی افزود: ولایت و رهبری مبتنی بر ایمان، فقاهت، عدالت، تقوا و مجاهدت در راه خدا از جمله این مؤلفه‌هاست؛ جامعه بدون ولایت نمی‌تواند به سمت حیات طیبه حرکت کنند و در مبانی دینی ولایت صرفاً یک اصل اعتقادی قلمداد نمی‌شود بلکه ولایت در متن زندگی و تمدن سازی وجود دارد.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: مدیریت ولایت محور، دین مدار، علمی، اخلاقی از مؤلفه های پیشرفت اجتماعی است؛ مدیریتی که حکمت بنیان و و وحدت محور است، متأسفانه گاهی در مدیریت جامعه ما مدیران در بوروکراسی هضم می‌شوند.
 
حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به مؤلفه های دیگر پیشرفت در عرصه زندگی اظهار کرد: عدم وابستگی به نظام‌های کفرآمیز، استقلال، آزادی از دیگر مؤلفه‌هاست، در دین ما بر این مسئله تاکید شده است که ایمان و دین با تحمیل سازگار نیست و باید در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بر آزادی تکیه کنیم.