ارومیه – خبرگزاری مهر: رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : 120 هزار هکتار از اراضی گندم آبی و دیم استان در سال زراعی جاری تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسمعیل کریم زاده پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه ستاد طرح محوری خودکفایی گندم استان با اشاره به اینکه در شرایط عادی پیش بینی می کنیم حدود 680 هزار تن محصول گندم ازمزارع استان در سال زراعی جاری برداشت شود، افزود: از مجموع 372 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان، نسبت به سهمیه ابلاغی حدود 7 درصد در کشت گندم آبی و حدود 5 درصد در کشت گندم دیم استان افزایش سطح کشت داشته ایم.

وی ادامه داد: به منظور دستیابی به خودکفایی در تولید گندم کشور، طرح خودکفایی گندم به صورت یک طرح ویژه و محوری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در این راستا، استان آذربایجان غربی نیز با برگزاری جلسه ستاد گندم این طرح را به صورت ویژه مورد پیگیری قرار داده است.

کریم زاده افزود: افزایش ضریب مکانیزاسیون در طرح خودکفایی گندم از جمله برنامه‌های محوری این طرح است که با جدیت از مرحله کاشت تا برداشت گندم پیگیری می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی و مشارکت همگانی با عزم ملی و مدیریت جهادی در سال جاری شاهد خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک باشیم .

مجری طرح گندم آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: حدود 75 درصد از مزارع گندم آبی و 88 درصد از مزارع گندم دیم استان به صورت مکانیزه کامل با استفاده از دستگاههایی مانند کمباینت ، عمیق کار و انواع ردیف کارها زیر کشت رفته است.

مظلومی اظهارداشت: تعداد پنج شرکت تولید و فرآوری بذر در استان به کارتولید بذر در سطوح و ارقام مختلف اشتغال دارند که در سال زراعی 92-93 حدود 9 هزار و 400 تن بذر توسط این شرکتها تولید شد.

وی همچنین هدفگذاری برای رسیدن به خودکفایی در تولید بذر گندم در سال زراعی 93-94 را در حدود یک هزار و 500 تن اعلام کرد.

مجری طرح گندم استان گفت: درراستای نظارت برتولید بیشتر از جمله ساماندهی بذر، به‌زراعی، مدیریت مزرعه و کنترل پروژه عملیات زراعی برای اجرای طرح خودکفایی گندم با تعداد 43 شرکت خدمات فنی و مشاوره ای درسطح 34 هزار هکتار ازمزارع گندم دیم و آبی استان عقد قرارداد شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی نیز با اعلام آمادگی این سازمان در خصوص خرید تضمینی گندم در سال جاری افزود : در استان 131 مرکز خرید گندم وجود دارد که ظرفیت نگهداری انبار های نگهداری این محصول نیزحدود 130 هزار تن است.

علی شایان مهر، خواستار تشکیل کمیته خرید گندم جهت آموزش خریداران گندم این سازمان برای تشخیص گندم سالم از آفت زده شد.

درادامه این جلسه بر هدفگذاری برای رسیدن به خودکفایی گندم ، آمادگی برای انجام عملیات کشت پائیزه ، مبارزه به موقع با آفات ،شناسایی ظرفیت‌ها و کمبودها، افزایش دانش فنی کشاورزان، اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان برای انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت توسط اعضا تاکید شد.