مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات در مراسم گرامیداشت دکتر احمدی مهدوی دامغانی، گفت: با رسیدگی‌های مقام معظم رهبری، استاد به هیچ عنوان ممنون الورود نیستند و می‌توانند به ایران بیایند. در برنامه‌ای به خدمت آیت‌الله شاهرودی رسیدم و ایشان هم به من گفت که رهبر انقلاب، بر روی حق تدریس و علم آقای دکتر، تاکید زیادی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «سایه سرو» و بزرگداشت مقام علمی دکتر احمد مهدوی دامغانی عصر دیروز پنجشنبه اول خرداد با حضور جمعی از مقامات فرهنگی و چهره های ادب و اندیشه کشور از جمله غلامعلی حداد عادل، سیدکمال خرازی، مهدی محقق، حسین انتظامی، مهدی فیروزان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد موسوی بجنوردی، محمدرضا شفیعی کدکنی، بهاالدین خرمشاهی و سیدعلی موسوی گرمارودی در موسسه فرهنگی شهر کتاب در تهران برگزار شد.

مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب در ابتدای این برنامه گفت: آدم‌های بزرگ، دو گونه تاثیرگذاری دارند؛ تاثیرات مشهود و تاثیرات غیرمشهود. تاثیرات مشهود شاید مصداقی و شاید عمومی باشند. همیشه این سوال در ذهنم بود و با وجود استاد احمدی مهدوی دامغانی جوابش را گرفتم که «ایرانی‌های باسواد و اهل دانش که به خارج از کشور می روند، چه نسبتی با دیگر ایرانی ها پیدا می کنند؟»

وی سپس گفت: پیش تر، رسیدن به پاسخ این سوال مشکل بود ولی امروزه جواب این سوال راحت به ذهن انسان متبادر می شود. پس از شکوفایی عصر ارتباطات و ظهور امکانات و تکنولوژی ها، مفاهم و معانی و حدود تعاریف نیز تغییر پیدا کرد. بعضی از تعاریف، متضاد و برخی دیگر متحول شدند. وقتی مفاهیم تغییر می کنند، شاید پاسخگویی به برخی سئوالات راحت تر شود. یکی از این مفاهیم که تغییر پیدا کرده است، فاصله و مکان است.

مدیرعامل شهر کتاب ادامه داد: در دنیای امروز به مقداری که در عرصه بین الملل حضور داریم، اقتدار داریم. با این حساب، تعریف امنیت هم تغییر کرده است. حضور استاد احمد مهدوی دامغانی به نیابت از ایرانیان در آن سوی مرزها، یعنی حضور ایرانیان در جهان جدیدی که در حال شکل گیری است. اگر رجال ما بتوانند حضور موثری در عرصه بین الملل داشته باشند، ایران در آینده جهان سهیم خواهد بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات پیش از قرائت پیام پروفسور فضل الله رضا به مراسم گرامیداشت دکتر مهدوی دامغانی گفت: با رسیدگی های مقام معظم رهبری، استاد به هیچ عنوان ممنون الورود نیستند و می توانند به ایران بیایند. در برنامه ای به خدمت آیت الله شاهرودی رسیدم و ایشان هم به من گفت که رهبر انقلاب، بر روی حق تدریس و علم آقای دکتر تاکید زیادی دارند.

وی گفت: دکتر مهدوی دامغانی علاوه بر دانشگاه هاروارد، استاد پروازی بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیاست. آیت الله العظمی سیستانی در سفری که برای مداوا به لندن داشتند، هیچ کس را به حضور نپذیرفتند، اما دکتر دامغانی را پذیرفتند و ساعت ها با هم گپ و گفت داشته و صفا کردند.