همدان- خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی استاندار همدان بیان اینکه بیش از هزار و 800 اثر باستانی در استان همدان شناخته و ثبت شده است، گفت: در بخش صنایع دستی استان همدان با داشتن شهر لالجین به عنوان پایتخت سفال ایران یکی از مهمترین مراکز صنایع دستی کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو سامری پیش از ظهر شنبه در نشست مشترک اتاق بازرگانی استان همدان و اتاق بازرگانی استان سوردلوفسک روسیه ضمن تبریک روز ملی آزاد سازی خرمشهر با بیان اینکه حضور هیئت تجاری روس شروعی برای مناسبات اقتصادی و فرهنگی بین همدان و سوردلوفسک است، عنوان کرد: استان همدان با 19 هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت در قلب غرب کشور قرار گرفته و یکی از استان های مهم غرب جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه استان همدان یک میلیون و 750 هزار نفر جمعیت دارد و سه دهم درصد جمعیت جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: استان همدان به علت اینکه قدیمی ترین پایتخت ایران است یکی از پنج شهر تاریخی کشور به شمار می رود.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه استان همدان دارای قابلیت های خوبی در بخش های مختلف است، ابراز داشت: استان همدان در بخش گردشگری به علت تاریخی بودن، آب و هوای خوب و نزدیکی با پایتخت کشور یکی از ظرفیت ها محسوب می شود.

سامری با بیان اینکه بیش از هزار 800 اثر باستانی در استان همدان شناخته و ثبت شده است، ادامه داد: در بخش صنایع دستی استان همدان با داشتن شهر لالجین به عنوان پایتخت سفال ایران یکی از مهمترین مراکز صنایع دستی کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه استان همدان در بخش صنعت دارای قابلیت های خوبی است، افزود: وجود هزار و 430 واحد صنعتی در استان همدان می تواند همدان با به عنوان استان نیمه صنعتی کشور ایران معرفی کند.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه استان همدان در بخش تولید فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک، صنایع صنعتی و بخش کشاورزی واحد های تولیدی زیادی دارد، اظهار داشت: استان همدان یکی از 10 استان معدنی ایران محسوب می شود و بیش از 27 نوع ماده معدنی در 191 معدن فعال استان همدان شناخته شده است.

خسرو سامری با بیان اینکه برخی از مواد معدنی موجود در استان همدان در کشور منحصر به فرد هستند، بیان کرد: معادن استان همدان یکی از پتانسیل های خوب برای سرمایه گذاری در استان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان های بزرگ کشور در بخش کشاورزی محسوب می شود، اظهار داشت: بیش از پنج میلیون تن تولید بخش کشاورزی استان همدان است و این قابلیت برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی است.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه موقعیت خاص جغرافیایی استان همدان به عنوان دروازه ورودی بازار هفت میلیونی سه استان غرب کشور به شمار می رود، بیان کرد: دانشگاه های بزرگ و علمی در استان همدان قابلیتی بزرگ به شمار می رود.

سامری با بیان اینکه وجود 110 هزار دانشجو در 9 دانشگاه استان همدان می تواند پتانسیلی در تربیت نیروهای انسانی ماهر به شمار رود، بیان کرد: وجود شرکت های برگ پیمانکاری و مهندسی در استان همدان می تواند قابلیت هایی در شرکت های فنی و مهندسی در دنیا باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه و دو دهم میلیون دلار صادرات از استان همدان به روسیه انجام شده است، ادامه داد: سال گذشته میزان صادرات استان همدان به روسیه نسبت به سال 91 افزایش پیدا کرده است ولی برای تولید کنندگان استان در بخش های مختلف راضی کننده نیست.

معاون برنامه ریزی استاندار همدان با بیان اینکه علاقمند هستیم در بخش صادرات کالاها از همدان به سوردلوفسک روسیه اقدامات بیشتری صورت گیرد، اظهار داشت: امیدورایم این سفر مقدمه ای برای انجام مناسبات فعال گردشگری، فرهنگی، اقتصاد و صنعتی بین این دو استان باشد.