قم - خبرگزاری مهر: مطرح شدن برخی مشکلات مردم در زمینه تملک املاک در مسیر طرح‌های شهرداری، در جلسه علنی شورای شهر به نتیجه خاصی نرسید.

به گزارش خبرنگار مهر، شصت و هشتمین جلسه شورای شهر صبح یکشنبه در سالن جلسات شورای شهر قم به مسئله تملک املاک مسیر طرح‌های عمرانی شهرداری پرداخت. موضوعی که شهرداری بارها از آن به عنوان بزرگ‌ترین چالش شهرداری برای توسعه شهر نام برده بود. محمد دلبری، شهردار قم در گفت‌وگو با خبرنگاران بارها گفته بود مشکل تملک اجرای طرح‌های عمرانی را به تأخیر انداخته و اگر این مشکل وجود نداشته باشد، طرح‌های بزرگ با شتاب چند برابر عملیاتی خواهد شد.

در این میان مردم هم دغدغه‌هایی در زمینه تملک داشته و دارند که نعمت‌الله عواطف رستمی، یکی از اعضای شورای شهر در جلسه علنی به این دغدغه‌ها اشاره کرد. وی با اشاره به مراجعات مردمی که داشته گفت: مردم عنوان می‌کنند با پولی که شهرداری به آنها برای تملک می‌دهد، نمی‌توانند یک خانه دیگر برای خود تهیه کنند. اینطور نیست که مردم دوست نداشته باشند با شهرداری همکاری کنند اما زندگی‌شان با این شرایط مختل می‌شود.

مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر که مطرح کردن 5 مورد توافق نامه ارسال شده از سوی شهرداری مربوط به تملکات بلوار شهید روحانی از سوی او موجب آغاز شدن این بحث شده بود، ضمن تائید این دغدغه اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که همیشه فکر ما رو درگیر می‌کند همین موضوع است. نظر من همیشه این بوده که در کارشناسی‌ها عددی اضافه می‌کردم به نام حق زندگی. دلیل اصلی‌اش همین است که ما می‌رویم سراغ مردم و نظم زندگی‌شان را مختل می‌کنیم. شخص دارد زندگی می‌کند و ما آرامش او را به هم می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه امکانات شهر قم از نظر شهرسازی با شرایط امروز زندگی همخوانی ندارد خاطرنشان کرد: باید این مشکل را حل کنیم و پاسخگوی مردم هم باشیم. وی با بیان اینکه در گذشته در برخی موارد در حق مردم اجحاف می‌شد گفت: در دو سال اخیر تلاش کردیم به مردم کمک کنیم حتی شورا می‌تواند از ظرفیت و اختیار قانون خود استفاده کرده و 15 درصد به قیمت کارشناسی‌ها اضافه کند.

سعادت طلب در عین حال بر ضرورت ایجاد راه حل‌های قابل واقع‌گرایانه برای حل این مشکل تاکید کرد. وی افزود: یک راه حل این است که برای فرد در همان محله یا بافت خانه‌ای با شرایط مشابه پیدا کنیم.

شهرداری شیوه‌نامه‌ای تنظیم کند

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر عضو دیگر شورا بود که در این مورد اظهار نظر کرد. وی با اشاره به اینکه کمیسیون حقوقی و نظارت شورای در خواست کرده شهرداری شیوه‌ای برای این موضوع استخراج در صحن علنی ارائه کند گفت: چنین کاری انجام نشد و این نامه ما بی‌پاسخ ماند.  

محسن عابدینی‌پور، شهردار سابق قم و عضو کمیسیون امور زیربنایی دیگر عضو شورا بود که نسبت به این مباحث واکنش نشان داد. وی با اشاره به اینکه افزایش 15 درصدی قیمت ملک اشتباه است گفت: وقتی شهرداری 15 درصد اضافه کند، بین مردم 35 درصد به قیمت‌ املاک افزوده و این سیاست موجب تشدید تورم می‌شود.

وی راه حل‌های دیگر را منطقی‌تر دانست. راه حل‌هایی مانند انبوه‌سازی کنار مجموعه‌ها و بافت‌هایی که تملک می‌شود، برای اسکان کسانی که املاکشان را در اختیار شهرداری قرار می‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اینکه این دغدغه از سوی شورای شهر پیگیری می‌شود، ادامه داد: تا اینجا تلاش کردیم معوض بدهیم به مردم حتی در برخی مواقع معوض بزرگ‌تر و گران‌تر بوده است.

دیگر اعضای شورا هم در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشتند که رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه این موضوع خارج از دستور جلسه شورا است، ادامه بحث را متوقف کرد تا در نهایت شهردار قم توضیحاتی درباره این موضوع ارائه دهد.

اعطای معوض در اولویت برنامه‌های شهرداری است

شهردار قم در واکنش به این ابراز نگرانی اعضای شورای شهر اعطای معوض به مالکان را در اولویت برنامه‌های شهرداری دانست. وی با اشاره به اینکه از روز نخست کار در شهرداری چنین دغدغه‌ای برای پیشبرد طرح‌های عمرانی داشته اضافه کرد: در بسیاری از بافت‌های فرسوده که طرح‌های عمرانی برای بازگشایی مسیرها برای آن تعریف شده، همین مشکل وجود دارد. خانه های 40 متری که تملک می‌شوند و هر چند سرپناهی برای مردم هستند اما قیمتی ندارند که شخص با آن بتواند خانه دیگری برای خود تهیه کند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که این عزیزان که خانه را واگذار می‌کنند، تصور می‌کنند وقتی شهرداری تملک کرده پس باید بتوانند با پولی که شهرداری می‌دهد خانه بهتری بخرند. در این در حالی است که ما تنها قیمت کارشناسی را به مالک می‌دهیم.

دلبری اعطای معوض را راهکاری دانست که شهرداری آن را در این زمینه پیگیری می‌کند.

وی گفت: طرح انارستان را با همین نیت شروع کردیم تا معوض داشته باشیم. کار دیگر این بود که هر چه ملک از قبل خریده بودیم لیست کردیم و در اختیار شهرداری منطقه گذاشتیم که اولویت به عنوان معوض برای مردم باشد.

شهردار قم افزود: قرار بود در طرح شهید روحانی همزمان با پروژه انارستان، آپارتمان‌هایی بسازیم با متراژ کمتر تا به عنوان معوض برای تملک استفاده شود. آن بلوک معطل یک پلاک مانده و زمین آن آزاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم موضوع طرح‌های اولویت‌دار است. در شهرداری ابلاغ زده‌ایم طرح‌های که در بودجه هست را فقط ریالی و نقدی می‌خریم و هر چه غیر از آن باشد باید تهاتری خریداری شود. تا هم کار مردم راه بیفتد و هم منابع شهرداری حفظ شود.