اراک- خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی از خرید و ذخیره سازی گندم در سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که امسال 300 هزار تن گندم در استان خریداری و ذخیره سازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود نعمتی ظهر یکشنبه در سومین نشست اعضای کارگروه خرید مشترک غلات استان مرکزی با اشاره به اهمیت مبارزه با سن گندم در کیفیت محصول گفت: تاکنون در سطح 70 هزار هکتار از مزارع استان، عملیات مبارزه با سن گندم انجام شده که پیش بینی می شود به 250 هزار هکتار برسد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای حمل گندم در کوتاه ترین زمان و با پایین ترین قیمت از مزارع به مراکز جمع آوری و ذخیره سازی از دیگر مصوبات این جلسه است.

نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود توسعه سامانه آبیاری نوین و تحت فشار را از اولویت های توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: از آنجا که در استان مرکزی طرح های سد سازی، شبکه های انتقال آب و .... اجرا نمی شود لذا انتظار می رود در بخش آبیاری تحت فشار اعتبار بیشتری به این استان تخصیص یابد.

وی گفت: برای جبران کم آبی در استان باید روشهای آبیاری و الگوی کشت را اصلاح کنیم و با توسعه سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار مانع از هدر رفت آب شویم تا بتوانیم از منابع آبی استفاده بهینه کنیم.

اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید برای استان هایی که از آب چاه ها و قنوات استفاده می کنند چاره اندیشی و مشکل آنان برای تامین آب برطرف کند تا بتوان راندمان کشت را بالا برد.

گفتنی است در این جلسه مقررشد مراکز خرید گندم در استان مشخص و با توجه به اهمیت ذخیره سازی مصوب شد علاوه برکلیه سیلوهای استاندارد، سازمان تعاون روستایی و شرکت غله بازرگانی بعنوان مباشر، امکانات ذخیره سازی و حجم نگهداری را فراهم سازند.