تاکید اوباما بر همکاری آمریکا با رئیس جمهوری جدید، حمله افراد مسلح به حوزه رای گیری در لوهانسک و آمادگی پروشنکو برای ارتباط با اتحادیه اروپا از جمله تحولات اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که اوباما ضمن استقبال از نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری اوکراین به مردم این کشور تبریک گفت.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد اوکراینی ها با شرکت در انتخابات با وجود هشدار گروههای جدایی طلب مورد حمایت روسیه پیام خود را به گوش دیگران رساندند.

اوباما همچنین از همکاری آمریکا با رئیس جمهوری و پارلمان بعدی این کشور خبر داد و انتخابات را گام مهم دیگری از سوی دولت موقت برای اتحاد کشور اوکراین خواند.

این اظهارات درحالیست که دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه همزمان با شروع انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در سفری دو روزه عازم کریمه شد که این دومین سفر مدودف به منطقه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه است.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این سفر آن را اقدامی تحریک آمیز خواند که در تضاد با اظهارات روز گذشته ولادیمیر پوتین درباره به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات اوکراین است.

راشاتودی گزارش داد در جریان حمله افراد مسلح به حوزه رای گیری در شهر "نووآیدار" در لوهانسک یک نفر کشته و یک فرد دیگر زخمی شد و در همین رابطه "سرژی یارووی" وزیر کشور دولت موقت اوکراین از دستگیری تروریست های مسئول این حمله خبر داد.

به نوشته یورونیوز، "پترو پروشنکو" رئیس‌ جمهوری جدید اوکراین امروز دوشنبه پس از اعلام نتایج انتخابات در نشست خبری با اشاره به دیدار اخیر خود با مقامات اتحادیه اروپا، ارتباط نزدیک با این اتحادیه را اولویت اصلی دولت کی یف خواند.

پروشنکو در ادامه وعده برقراری ثبات و صلح در کشور را داد و گفت در تلاش برای تبدیل اوکراین به کشوری مدرن است.

کمیته مرکزی انتخابات اوکراین از پیروزی پترو پروشنکو میلیاردر اوکراینی معروف به "سلطان شکلات" با کسب بیش از 54.56 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین با وجود اختلافات موجود بین این کشور و غرب با روسیه خبر داده است.

پروشنکو شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با روسیه بر لزوم حل اختلافات از طریق گفتگوهای مسالمت آمیز تاکید کرد.

رقابت اصلی در این انتخابات بین تیموشنکو نخست وزیر پیشین و پروشنکو تاجر و کارخانه دار بزرگ اوکراین بود. بر این اساس بیش از هزار مامور سازمان امنیت و همکاری اروپا کار نظارت بر این انتخابات و همچنین حدود 75 هزار نیروی امنیتی وظیفه حفظ امنیت آن را به عهده داشتند.