قم - خبرگزاری مهر: استادیار پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توجه به وحدت و حفظ آرامش امت اسلامی را از موارد مورد تأکید پیامبر اسلام(ص) دانست.

حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام به تشریح چرایی مبعث پیامبران پرداخت و عنوان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) که در کتاب اصول کافی نیز بدان اشاره شده آمده است، فرمودند: خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به صدق و ادای امانت.

وی با بیان اینکه از این حدیث معانی گوناگونی برداشت می‌شود ادامه داد: یکی از معانی این است که خداوند پیامبران را مبعوث کرد به این دلیل که دو ویژگی صدق و امانت را در ایشان دید و یا اینکه پیامبر مبعوث شد تا این دو پیام را در جامعه محقق سازد و دیگر اینکه پیام پیامبران دارای این دو ویژگی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تبیین معنای صدق و امانت داری پرداخت و عنوان کرد: صدق دارای معنای گسترده ای هست که یکی از عام ترین آنها راستگویی و دیگری درستی در عملکرد هاست.

وی ادامه داد:‌ طبق روایتی از رسول اکرم (ص)که حضرت علی (ع) آن را بیان کرده پیامبر اسلام فرمودند: ایمان یک انسان به استقامت نمی‌رسد تا زمانی که قلب او استقامت پیدا کند و قلب یک شخص نیز استقامت پیدا نمی‌کند تا زمانی که زبان او استقامت پیدا کند که این نشان می‌دهد کلید اصلاح و تربیت و ایمان در گروه استقامت قلب و استقامت قلب نیز در گروه استقامت زبان است و همین نکته است که همیشه گفته شده انسان در زیر زبان خود پنهان است.

تأکید اسلام به امانت داری

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و قرآن در ادامه به معنای امانت داری پرداخت و عنوان کرد: این واژه نیز دارای معنای گسترده‌ای است که ادای امانت فردی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: امانت داری آنچنان در دین اسلام مورد تأکید است که امام صادق(ع) فرمودند: اگر شمشیری را که با آن امام حسین(ع) را به شهادت رساند به امانت به من بدهند و من هم بپذیرم این امانت را در هر شرایطی به صاحبش باز می‌گردانم.

حجت الاسلام یزدانی مقدم با اشاره به صفت امین بودن پیامبر(ص) عنوان کرد: ایشان در دوران جاهلیت به قدری امانت دار بودند که به محمد امین شهره بودند و حتی بعدها بسیاری از کسانی که با پیامبر دشمنی و خصومت داشتند بازهم اموال خود را نزد پیامبر به امانت می‌گذاشتند.

وی با توجه به حدیث امام صادق(ع) پیرامون مبعث خداند پیغمبری را مبعوث نکرد جز اینکه برای صدق و ادای امانت باشد که در این بین هر چه از سوی خداوند به انسان داده شده مانند همسر، فرزند، اموال، سلامتی و توانایی و بسیاری دیگر از نعمت ها همه امانت الهی است که باید به صدق و راستی از آن حفاظت و در آخر نیز ادای امانت الهی را انجام داد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و قرآن تاکید کرد: توجه به صدق و امانت ایمان آدمی را افزایش می دهد و برخی اندیشمندان همچون ابوعلی سینا و خواجه نصیر در کتب خود آورده‌اند که صداقت و راستگویی چندان موجب پاکی روح می‌شود که حتی انسان خواب‌هایی را که می‌بیند راست است و حتی می‌تواند به یک معبر خواب تبدیل شود.

تأکید پیامبر(ص) بر توحید و وحدت

وی در ادامه به مبحث تاکید پیامبر به وحدت اشاره و گفت: پیامبر در حدیثی فرمود که من شما را به دو چیز توصیه می‌کنم یکی توحید و دیگری حفظ وحدت.

حجت الاسلام یزدانی مقدم ابراز داشت: با توجه به این فرمایش پیامبر گرامی اسلام درمی‌یابیم که مسئله وحدت آنچنان مهم است که پیامبر آن را در کنار توحید بیان کرده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و قرآن تأکید کرد: در کشورهای اسلام باید به این نکته توجه شود که آنچه مرضی رسول خدا بود این است که همدیگر را به عنوان مسلمان بپذیریم و اگر کسی گفت که به دنبال صلح است حرف او را قبول کنیم و در پی آرامش و وحدت باشیم.