فیلیپ راث از نویسندگان مطرح آمریکا که چندی پیش با گفتن اینکه دیگر رمان نمی‌نویسد به نوعی اعلام بازنشستگی کرده بود، حال با قبول دعوت‌نامه‌ای از استیون کولبرت برای حضور در شوی تلویزیونی وی گویا دوباره قرارست فعال باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این نویسنده صاحب‌نام پذیرفته است تا در یک «مصاحبه مفصل» که در ماه جولای (تیر) در کلوب کتابخوانی کولبرت برگزار می‌شود، شرکت کند.

فیلیپ راث 81 ساله که در آستانه 80 سالگی بازنشستگی از دنیای نویسندگی را اعلام کرد، تا به حال چند بار اعلام کرده آخرین مصاحبه خود را به عمل می‌آورد ولی حالا قرارست در برنامه‌ای تلویزیونی ظاهر شود.

این نویسنده نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل هرچند در آن زمان با اعلام بازنشستگی اش سر و صدای فراوانی ایجاد کرد، اما تاکید کرده بود که این بازنشستگی فقط با دنیای نوشتن رمان است و به این معنی نیست که او در کار دیگری فعالیت نخواهد داشت.

با این حال آنچه مسلم است این که او از سال 2010 کتاب دیگری را به دست چاپ نسپرده و «مکافات» آخرین رمان در کارنامه او بوده است.

راث که برای نوشتن کتاب‌هایی چون «شکایت پورتنوی» و نیز کتاب برنده جایزه پولیتزر «شبانی آمریکایی» شناخته می شود، به نظر نمی‌رسد تنها به دلیل اغوای کولبرت به عنوان یک کمدین وارد صفحه کوچک تلویزیون شود زیرا او می داند این برنامه در میان کتابخوانان از اعتبار قابل توجهی برخوردار است.

راث از جمله نویسندگانی است که در دور قبل نمایشگاه کتاب آمریکا با عنوان بوک اکسپو به ایراد سخنرانی پرداخت و در مجمع ملی سالانه چاپ و نشر حضور داشت. او یک مصاحبه بامزه با موریس سنداک نویسنده و نقاش فقید آثار کودکان نیز انجام داده بود که در سال 2012 از تلویزیون پخش شد.

این برنامه کولبرت که بخش‌هایی از آن به ارنست همینگوی و جی.دی سلینجر اختصاص یافته، با عنوان فیلیپ راث به روی آنتن می رود و نام این نویسنده تاثیرگذار را عنوان این قسمت خود کرده است.

راث نویسنده نزدیک به 30 رمان از جمله «معلق» در سال 2009 است و آخرین رمانش با عنوان «مکافات» را که موضوع آن شیوع بیماری فلج اطفال در سال 1944 است، سال 2010 منتشر کرد.

این نویسنده برنده جوایز متعدد ادبی است که دو جایزه ملی کتاب، دو جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی و سه جایزه قلم فاکنر و نیز جایزه پولیتزر 1997 از جمله آنها هستند.

وی نشان لژیون دونور فرانسه را که بالاترین نشان افتخار این کشور محسوب می‌شود پاییز سال پیش دریافت کرد.

فیلیپ راث اولین بار در گفتگو با یک مجله فرانسوی اعلام کرد دیگر به نوشتن آثار داستانی نمی‌پردازد.