دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی گفت: رسانه های جهان اسلام به دنبال ایجاد گفتمانی خدامحور و بر اساس اخلاق محمدی در جهان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی شامگاه سه شنبه 6 خردادماه در اختتامیه هفتمین اجلاس مجمع این اتحادیه در سخنانی گفت:  در شرایطی که مشکلات بزرگی از سوی استکبارگران به جهان اسلام تحمیل شده است، رسانه های اسلامی همزمان با مبعث بزرگ پیامبر به دنبال ایجاد یک گفتمان خدامحور با روش اخلاق محمدی در دنیا هستند.

وی ادامه داد: این رسانه ها به دنبال این هستند که بشریت تعالی پیدا کند و این انحطاطی که غرب به دنبال آن است که بشریت فرو ریزد، رفع شود. ما معتقدیم پیام وحیانی اسلام آنقدر جاذبه دارد که اگر کسی آن را معرفی کند همه در سراسر جهان به آن علاقمند می شوند. 

دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی با اشاره به اینکه این اتحادیه سال گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده است به سخنان رهبری اشاره و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در آن جلسه فرمودند هنوز چهره واقعی اسلام توسط هیچ کسی معرفی نشده است. آنها که افراطی بودند چهره ای افراطی از اسلام معرفی کرده اند و آنها که رویکردی آزادانه داشته اند نیز چهره ای غیر واقعی از اسلام نشان دادند. بعضی از تاریخ های ما را هم مستشرقین نوشتند و به همین دلیل به انحراف رفته است. ایشان همچنین در آن جلسه فرمودند که حتی غرب هم به درستی معرفی نشده است و مردمی که در غرب زندگی می کنند ماهیت غرب را نمی دانند.

کریمیان با اشاره به فلسفه رسانه های اسلامی بیان کرد: رسانه های اسلامی به دنبال این هستند که ماهیت اسلام و چهره رحمانی اسلام را معرفی کنند. بازار فیلم اسلامی که در این اجلاس تشکیل شده مرکزی برای عرضه محصولات پاک منطبق با فطرت اسلامی است و همانطور که رییس جمهور در افتتاحیه این مراسم اعلام کرد ما به زودی به برند محصولات پاک رادیو و تلویزیون های اسلامی خواهیم رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من این پیشرفت ها را از لطف و عنایت الهی می دانم و خدا را شکر می کنم که در این نهضت بزرگ و انقلابی قرار گرفته ایم و می خواهیم پیام اسلام را نشان دهیم.

همچنین عزت الله ضرغامی رئیس رسانه ملی نیز در سخنانی با اشاره به شکل گیری اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی گفت: این اتحادیه و اجلاسی که در پی آن برگزار می شود در ابتدا نهالی نوپا بود ولی امروز به درختی استوار و تنومند بدل شده و به مرحله ای رسیده که میوه آن را برداشت می کنیم. این شجره طیبه امروز نقش بسیار مهمی در رسانه های جهان اسلام دارد. 

وی از جای خالی نمایندگان رسانه های فلسطینی در این اجلاس به دلیل مشکلاتی که رژیم صهیونیستی برای حضور آنها ایجاد می کند یاد کرد و توضیح داد: نمایندگانی که امسال در این دوره اجلاس شرکت کردند همگی از بزرگان رسانه ای جهان اسلام هستند.

رئیس رسانه ملی افزود: اگر اعضای این اتحادیه همکاری های بیشتری با هم داشته باشند آثار بهتری تولیدو عرضه می شود. امروز جهان به دو قطب جهان اسلام و استکبار تقسیم می شود و این جهان اسلام است که با تمام معنویتش مقابل این استکبار ایستاده است. در چنین شرایطی وظیفه رسانه های اسلامی بسیار خطیر است و همه دست اندرکاران و فعالان رسانه های اسلامی باید هوشیار باشند که مبادا از مسیر خود منحرف نشوند. رسانه های جهان اسلام باید مراقب این آسیب باشند که مبادا بین صفوف به هم پیوسته آنها شکافی ایجاد نشود.

ضرغامی بر رویکرد اسلام به صلح و آرامش تاکید کرد و گفت: اسلام دینی است که قلب ها را به تسخیر خود در می آورد و اتفاقا استکبار هم از این اسلام می ترسد و به همین دلیل به دنبال قرائتی خشن از اسلام می رود. 

وی ادامه داد: امروز که درباره رسانه صحبت می کنیم باید به این موضوع تاکید کنم که رسول اسلام بزرگترین رسانه در طول تاریخ بوده و هست و خواهد بود. ایشان ماندگارترین و تاثیرگذارترین پیام را منتقل کردند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به سختی های کار رسانه بیان کرد: وقتی مشغول به کار رسانه هستی برخی قواعد و قوانین را به شما می گویند که شاید همین قواعد ما را از اهدافمان دور کند ولی همانطور که خدا در قرآن به پیامبر می فرمایند که اگر همه از تو روی گردانند تو در راه درست خودت ثابت قدم باش. حال ما هم اگر می دانیم راهمان درست باید بر مسیر خود ثابت قدم باشیم.

ضرغامی به بیداری اسلامی در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: پس از 1400 سال می بینیم که بیداری اسلامی در برخی کشورها رخ داده است. این پیام اسلام است که پس از این سال ها همچنان تاثیرگذار است. این معجزه قرآن است که نمود عینی پیدا کرده است.

وی افزود: اگر رسانه ای می خواهد در جامعه نفوذ داشته باشد باید اعتماد مخاطب را جلب کند و سپس به آنان پیام دهد و در گام بعدی هدایت کند.
 
رئیس رسانه ملی در بخش دیگر صحبت هایش به کسانی اشاره کرد که به اسم کارشناس قصد ایجاد انحراف در کار رسانه ملی را دارند.
 
وی در این باره گفت: عده ای در همین رسانه ملی به اسم کارشناس و یا با این ادعا که زبان رسانه را می فهمند به طور مرتب در گوش ما نجوا می کنند که فلان کار را انجام ندهید. آنها ادعا می گویند اگر در رسانه اینگونه حرف بزنید و از اسلام و ارزش های آن بگویید هیچ کس به حرف شما گوش نمی دهد. آنها می گویند اگر تابلودار و مارک دار باشید بلافاصله مواضعت روشن می شود و همین امر سبب می شود مردم به سمت شما نیایند. ما به هیچ وجه فریب چنین حرف هایی را نمی خوریم و خوب می دانیم که کارکرد رسانه را که آموزش، اطلاع رسانی و در عین حال ایجاد سرگرمی است چگونه در خدمت مفاهیم دینی درآوریم. اسلام با این کارکردهای رسانه مخالف نیست و همچنین دین ما بهترین تعالیم را دارد که می تواند از طریق رسانه منتقل شود.