ستاد توسعه زیست فناوری با ابراز تاسف از اينكه با گذشت نزديك به دو دهه از توليد گياهان تراريخته در دنيا و گذر از مهندسي ژنتيك به مهندسي ژنوم، هنوز در ايران گرفتار مخالفت‌هاي غير علمي با توليد تراريخته‌ها هستيم از برنامه‌هاي ستاد براي حمايت ويژه از توليد كنندگان محصولات تراريخته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر محمدعلی ملبوبي كه در نشست هم‌انديشي چالش‌هاي زيست فناوري كشاورزي و تجاري‌سازي گياهان تراريخته در اولين كنگره بين‌المللي و سيزدهمين كنگره ژنتيك ايران سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: 17 سال است كه از مهندسي ژنتيك و فناوری گياهان تراريخته در كشورهاي مختلف جهان استفاده مي‌شود و با توجه به توليد انبوه اين محصولات اگر كوچكترين مشكلي در آنها وجود داشت، قاعدتا در طول اين سالها معلوم شده بود. دنيا، امروز در حال گذر از مهندسي ژنتيك به مهندسي ژنوم و توليد گياهان تراريخته با صفات چند گانه است و ما همچنان گرفتار بحث‌هاي غير علمي در مخالفت با توليد گياهان تراريخته واجد يك صفت هستيم.

وي حوزه محصولات تراريخته را به معناي واقعي كلمه مستضعف – ضعیف نگه داشته شده - خواند و اظهار داشت: ستاد توسعه زيست فناوري به منظور كمك به رفع عقب‌ماندگي‌هاي اين بخش، حمايت‌ها و تسهيلات ويژه‌اي از جمله بازپرداخت طولاني‌تر وام‌ها و كمك‌هايي از اين قبيل را براي توليد كنندگان محصولات تراريخته در نظر گرفته است.

ملبوبي خاطرنشان كرد: مخالفت‌ها با كشت محصولات تراريخته در كشور در حالي صورت گرفته كه بر اساس بررسي انجمن بيوتكنولوژي ايران در سال 89 حدود 50 درصد واردات كشاورزي كشور در ارقام اساسي، تراريخته بوده است. اساسا در گمرك جايي براي ثبت تراريخته يا تراريخته نبودن محصولات وارداتي نيست كه بتوان مجاز بودن يا نبودن آنها را كنترل كرد.

وي در پايان با اشاره به مصوبات قانوني كه بر آنها بر اختصاص دو دهم درصد از سطح زير كشت كشور به محصولات تراريخته در كوتاه مدت و افزايش آن به نيم درصد در ميان مدت تاكيد شده بر حمايت كامل ستاد توسعه زيست فناوري از توليد محصولات تراريخته در كشور تاكيد كرد.