قائم مقام شبکه المسار عراق پررنگ شدن سیاست نسبت به مسایل فرهنگی در رسانه‌های ایران را یک نقطع ضعف دانست و از تغییر نگاه عراقی‌ها به ایرانیان با تماشای فیلم‌ها و سریال‌های دفاع‌مقدسی کشورمان خبر داد.

صباح الطاعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و امکانی که این اتحادیه برای مدیران شبکه های رسانه‌ای فراهم کرده است، بیان کرد: این اجلاس باعث شد ملت‌های مسلمان کنار هم قرار بگیرند و این مساله مخصوصا در منطقه خاورمیانه یک ضرورت است. به ویژه در زمانی که تروریست‌ها سعی دارند بین کشورها و ملل مسلمان تفرقه‌افکنی کنند اهمیت کار این اتحادیه بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: این رفتارهای تفرقه‌انگیز مانع از این می‌شود که پیام پیامبر رحمت و دین مبین اسلام منتشر شود و به درستی انعکاس پیدا کند. بنابراین ما باید از طریق رسانه‌ها کنار هم جمع شویم و وحدت خود را حفظ کنیم تا غرب بیش از این نتواند با حمایت گروه‌هایی چون تکفیری‌ها پیروز شود.

قائم‌مقام شبکه المسار عراق همچنین از رسانه‌های ایران سخن گفت و درباره نظر خود از فرهنگ و هنر ایران که در این رسانه‌ها انعکاس یافته است، بیان کرد: عرب‌زبان‌ها اطلاعات کمی درباره رسانه‌های ایران دارند ولی ما علاقه داریم هر روز بیشتر از قبل با این رسانه‌ها آشنا شویم.

الطاعی ادامه داد: یکی از روش‌های آشنایی با فرهنگ و هنر ایران، سفر به این کشور است که البته با یک بار آمدن این آشنایی حاصل نمی‌شود چون ایران تمدن بزرگی دارد و قدمت بالایی دارد که نمی‌توان این تمدن را با خواندن یک کتاب و یا دیدن یک فیلم شناخت.

وی درباره آشنایی خود از فرهنگ و هنر ایران از طریق رسانه‌ها گفت: آنچه که ما از ایران در رسانه‌ها می‌بینیم بیشتر مسایل سیاسی است تا فرهنگ و هنر و فکر می‌کنم آن هم به این دلیل است که شرایط ایران تحت تاثیر مسایل سیاسی مثل انرژی هسته‌ای و تحریم‌ها قرار گرفته است. من فکر می‌کنم ایران نباید منتظر بماند که مسایل 5+1 یا تحریم‌ها تمام شود بلکه همزمان با مسایل سیاسی خود باید فرهنگ و هنرش را هم ترویج کند.

الطاعی با اشاره به تاثیر فیلم و سریال‌ها و برنامه‌های تولیدی ایران در عراق خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم و سریال‌های ایران در عراق به عربی دوبله شده است. این برنامه‌های تولیدی باعث شد که تا حدی نگاه مردم عراق نسبت به ایران درباره بعضی مسایل عوض شود. به طور مثال در خصوص جنگ ایران و عراق نوعی نگاه منفی وجود داشت که با فیلم و سریال‌های حوزه دفاع مقدس این نگاه تغییر پیدا کرد.

قائم مقام شبکه المسار عراق همچنین به دیگر ویژگی برنامه های ایران اشاره و بیان کرد: مردم عراق با این فیلم و سریال‌ها با فرهنگ و هنر ایرانیان آشنا شدند به طور مثال «مختارنامه» سریال خوبی بود و عراقی‌ها متوجه شدند که ایرانی‌ها از لحاظ تکنیک سینمایی و فرهنگی چه جایگاهی دارند.

وی در پایان با اشاره به انعکاس فرهنگ ایرانیان در فیلم و سریال‌ها خاطرنشان کرد: تنها یک نکته درباره فیلم و سریال‌های ایرانی وجود دارد و آن این است که فرهنگ ایرانی محض در آنها دیده نمی‌شود و در آنها نوعی فرهنگ غربی هم به نمایش درآمده است.