بوشهر - خبرگزاری مهر: یکی از مهمترین منابع درآمد نشریات محلی، اختصاص آگهی‌هایی است و در صورتی که آگهی ها به این نشریات اختصاص نیابد، بسیاری از آنها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، چاپ و توزیع نشریات دارای مشکلات زیادی است و هزینه‌های بسیار زیادی را نیز در پی دارد که لازم است تا با حمایت مسئولان و سازمان‌ها و ادارات از این نشریات شاهد تداوم حیات این نشریات باشیم.

نشریات نقش بسیار مهمی در آگاه‌سازی مردم از مسائل منطقه و کشور و جهان دارند و از سوی دیگر می‌توانند نقش مهمی در آشنایی مسئولان و سازمان‌ها با مشکلات و نیازها و خواسته‌های مردم نیز داشته باشند و نباید این حلقه اتصال قطع شود.

درآمدهای پائین فروش نشریات و در کنار آن هزینه های بالای چاپ و توزیع و فروش آنها باعث شده تا بسیاری از نشریات نتوانند به خوبی از پس هزینه‌های خود برآیند و با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم کنند.

جذب آگهی یکی از مهمترین راه‌های جذب درآمد برای نشریات است که نشریات محلی با توجه به تعداد کم آگهی‌ها و تعداد بالای نشریات، شانس کمی برای دریافت آگهی‌ها دارند و باید از این تعداد کم سهم خود را بردارند.

متاسفانه در برخی موارد برخی از ارگان‌های دولتی نیز از اختصاص آگهی‌های خود به نشریات محلی پرهیز می‌کنند و با نشریات سراسری کار می‌کنند که این موضوع باعث مشکلات زیادی برای نشریات محلی می شود.

دستور وزارت نفت برای عدم اختصاص آگهی به نشریات محلی

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت اخیراً در دستورالعملی شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان‌ها را موظف کرده است که آگهی‌های خود را فقط از طریق آن اداره کل منتشر کنند.

با اجرای این دستورالعمل مراکز، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت نفت در استان‌ها از دادن آگهی به مطبوعات محلی و نمایندگی‌های روزنامه‌های سراسری منع شده اند.

استان بوشهر دارای شرکت‌های بزرگ و فعالی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی و . . . است که زیرمجموعه وزارت نفت محسوب می‌شوند و آگهی‌های مربوط به این شرکت‌ها بخش اعظمی از آگهی‌های استان بوشهر را شامل می‌شود.

عدم ارائه آگهی‌های این شرکت‌ها به نشریات محلی استان بوشهر باعث خواهد شد تا تنها بخش کمی از آگهی‌ها برای تعداد بسیار زیاد نشریات محلی استان بوشهر باقی بماند و این موضوع می تواند به تعطیلی این نشریات بیانجامد.

بر اساس قوانین توزیع آگهی‌های دولتی، دستگاه‌های دولتی واقع در تهران، باید آگهی‌های خود را به اداره تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی در تهران، و سایر دستگاه‌های اجرایی فعال در استان‌ها، به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه ارسال کنند.

همچنین مراکز و شرکت‌های دولتی مستقر در استان‌ها که دارای دفاتر هماهنگی یا ستادی در تهران هستند، موظف هستند که آگهی‌های خود را به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل فعالیت اصلی خود ارسال کنند.

با این وجود شاهد تفاوت‌های آشکاری بین قوانین توزیع آگهی‌های دولتی و دستورالعمل مذکور هستیم که لازم است با تدابیر مسولان شاهد رفع این مشکلات باشیم.

نقش مهم آگهی‌ها در تداوم فعالیت نشریات محلی/ نامه به وزیر نفت برای رسیدگی به موضوع

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی خواستار اختصاص آگهی های این سازمان به هفته نامه های محلی استان شد و با ارسال نامه‌ای به وزیر نفت بر لزوم پیگیری این موضوع تاکید کرد.

دکتر عبدالکریم جمیری با صدور نامه‌ای به زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: هفته‌نامه‌های محلی در استان بوشهر نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم دارند و از این رو وجود آن ها به عنوان رسانه های تاثیر گذار همواره یک ضرورت بوده است.

وی افزود: از آنجا که این هفته نامه‌ها همواره با مشکلات عدیده مالی روبرو بوده‌اند، سال‌هاست که اختصاص آگهی‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (شرکت های وابسته) به این هفته نامه‌ها نقش مهمی در تداوم فعالیت و انتشار آنها داشته است.

جمیری در ادامه گفت: بر اساس اطلاعات رسیده گویا اخیرا این سازمان به اداره کل ارشاد اسلامی استان اعلام کرده که از تخصیص آگهی به هفته نامه های محلی خودداری کرده و صرفا آگهی ها را به سرپرستی روزنامه های کشور می دهد.

وی افزود: از آنجا که این تصمیم، هفته نامه های محلی را با خطر تعطیلی و در نتیجه کاهش فضای اطلاع رسانی روبه رو می سازد، خواهشمند است کماکان نسبت به اختصاص آگهی های سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به این هفته نامه‌ها که مبالغ آنها نسبت به مبالغ آگهی‌های روزنامه‌های سراسری اندک است، دستور لازم را صادر کنید.