رسانه های غربی از استقرار دو فروند پهپاد فوق پیشرفته ارتش آمریکا در ژاپن به منظور رصد فعالیتهای هسته ای کره شمالی و همچنین نظارت بر اقدامات چین خبر دادند.

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در طی روزهای گذشته دو هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته آمریکا در شمال ژاپن مستقر شده اند. این پهپادها فوق پیشرفته از نوع هاواک بوده و قابلیت پرواز های طولانی را دارند.

این پهپادها از پایگاهی در جزیره گوام به ژاپن منتقل شده اند و نخستین پهپادهای پیشرفته آمریکا هستند که در ژاپن مستقر می شوند.

خبرگزاری فرانسه به صراحت می نویسد که این دو پهپاد برای نظارت و مقابله با فعالیتهای هسته ای کره شمالی و همچنین در پی افزایش تنش ها در دریای چین به ژاپن اعزام شده اند.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد انتظار می رود با استقرار این هواپیماها در ژاپن، توانایی ارتش این کشور برای نظارت بر فعالیتهای هسته ای کره شمالی، عملیات دریایی چین و نیز ارزیابی آثار بلایای طبیعی به منظور ارائه کمکهای بشردوستانه افزایش یابد.

استقرار این هواپیماهای بدون سرنشین در ژاپن در حالی است که صبح امروز جمعه نیز اعلام شد که آمریکا قصد استقرار سپر موشکی در کره جنوبی را دارد.

به نظر می رسد که هدف اصلی آمریکا از استقرار این پهپادها در ژاپن و همچنین سپر موشکی در کره جنوبی بیشتر تنگ تر کردن حلقه محاصره به دور چین باشد تا مقابله با تهدیدهای کره شمالی. کاخ سفید از سال 2010 میلادی سیاست اصلی خود را از تمرکز بر خاورمیانه به تمرکز بر آسیا تغییر داد و این کار با هدف کنترل قدرت روز افزون چین در حوزه های مختلف به ویژه بخش نظامی انجام شد.