ساری - خبرگزاری مهر: قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با توجه به سیاست جدید سازمان نسبت به جنگل های هیرکانی که در حال تغییرات اساسی و دوره انتقالی است، اذعان داشت: سیاست جدید سازمان در جنگل های هیرکانی از جنگلداری سنتی و کلاسیک به مدیریت پایدار جنگلها تغییر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر مقدسی ظهر یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرمنابع طبیعی، آبخیزداری مازندران(ساری) با اشاره به اینکه در مدیریت، برنامه ریزی و سیاستگذاری اشکالاتی وجود دارد، اظهارداشت:  برای حفظ ، توسعه و عدم تخریب عرصه های منابع طبیعی و جنگلی شمال کشور تبیین و تعیین سند آمایش نیاز است.

مقدسی با اشاره به این سیاست و دوره انتقال، گفت: دردوره انتقال مردم، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد، حساس سازی جامعه و تبیین اهمیت منابع طبیعی و جنگلها برای مردم  حائزاهمیت بسیار است که در این فرایند نگاه و رویکرد به جنگل دیگر چوب نیست.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یکی از مسائل راهبردی، مدیریت خاص استان مازندران است، گفت: با توجه به مواهب طبیعی استان جنگل، دریا، آب و هوا و خاک مدیریت در مازندران ممتنع و پیچیده است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و خاک کشور بیان کرد: مدیران منابع طبیعی شمال با تعداد متقاضی، تنوع تقاضاها، بخشنامه، دستورالعمل و مقررات مواجه هستند با تبیین سند آمایش مشکلات آنها کاهش می یابد.

مقدسی با بیان اینکه در تقابل با مردم نمی توان از جنگل حراست و حفاظت کرد، افزود: مردم باید از جنگل ها پاسداری و حفاظت کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی و توسعه شهرها در مازندران منوط به توسعه پایدار جنگل هاست، اذعان داشت: در سیاست جدید سازمان بسته های حمایتی و سیاستی برای فائق آمدن به این دوره انتقال جنگلداری سنتی به مدرن و توسعه پایداردر دستور کار قرار داده است.

قائم مقام سازمان جنگلهای کشور به افزایش میزان اشتغال در سیاست های مدیریت پایدار اشاره و افزود: برای تامین بخشی از بیکاری ها و مشاغل استان مازندران باید سناریو های جدیدی در نظر گرفته شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: استفاده از سرمایه گذاران و مجریان طرح های جنگلداری در کشورهای همسایه با حمایت سیاسی سازمان و دولت و واردات چوب در دستور کار است که امیدواریم در این دوره انتقال انجام شود.

وی بیان کرد: حراست 80 درصد منابع طبیعی استان بدون مشارکت مردم و تعیین و تکلیف سازمانها امکانپذیر نیست.