احضار کاردار سفارت افغانستان در اسلام آباد، اعطای پناهندگی به مترجمان افغان از سوی استرالیا و اتهامات جدید علیه اوباما از سوی جمهوریخواهان از جمله تحولات همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکسپرس تریبون از احضار کاردار سفارت افغانستان در اسلام آباد در اعتراض به حمله روز گذشته شبه نظامیان به پست مرزی نیروهای پاکستانی در منطقه قبیله ای "باجور" در نزدیکی مرز مشترک و کشته شدن 17 نفر در جریان این حادثه خبر داد.

در همین رابطه "تسنیم اسلم" سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای با اشاره به نگرانی های اسلام آباد در این باره از گفتگوی سفیر اسلام آباد در کابل با مقامات وزارت امور خارجه افغانستان درباره این حمله خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه ادعای مقامات افغانستان را درباره بمباران مناطق مرزی یا هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در حملات هوایی بالگردهای پاکستانی بی پایه خواند و گفت نیروهای امنیتی پاکستان تنها بخشهای مورد نفوذ تروریستها از داخل خاک افغانستان را مورد هدف قرار دادند.

آسوشیتد پرس نیز از کشته شدن پنج عضو طالبان و زخمی شدن چهار فرد دیگر در جریان درگیریها با نیروهای ارتش افغانستان در شهرستان "ده یک" و "مقر" ولایت غزنی خبر داد که یکی از ولایتهای ناامن افغانستان به شمار می رود.

از جمله تحولات مهم افغانستان نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

"اسکات مریسن" وزیر امور مهاجرت استرالیا از اعطای پناهندگی به 500 مترجم افغان خبر داد که با نیروهای استرالیایی در افغانستان همکاری داشته و برای حفظ جان این مترجمان افغان از اعلام اسامی و روند اعطای پناهندگی به آنها امتناع کرده بود.

همچنین فرمانده پلیس ولایت قندوز افغانستان از کشته شدن "ملا زبیر" یکی از فرماندهان گروه طالبان و 15 نفر از اعضای این گروه در جریان عملیات نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان در اطراف شهرستان "چهار دره" این ولایت خبر داد.

همچنین در جریان این عملیات 13 عضو طالبان زخمی شدند، این درحالیست که سرکردگان طالبان هنوز در این باره واکنش نشان نداده اند.

تصویر "بوئی برگدال" گروهبان آمریکایی

خبر دیگر اینکه "هوآرد باک مک کئون" و "جیمز اینهوف" دو نماینده جمهوریخواه آمریکا ضمن انتقاد از باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور برای دادن اجازه تبادل یک نظامی آمریکایی با پنج زندانی افغان در گوانتانامو اعلام کردند که اوباما قانون را نقض کرده است و این اقدام می تواند تمام نظامیان آمریکایی در افغانستان و سراسر جهان را در معرض خطر قرار دهد.

مک کئون که رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا و اینهوف جمهوریخواه ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا است، تاکید کردند اوباما باید طبق قانون 30 روز قبل از انتقال زندانیان از گوانتانامو، کنگره را در جریان قرار می داد.

این درحالیست که باراک اوباما رئیس‌ جمهوری و چاگ هیگل وزیر دفاع آمریکا از امیر قطر به خاطر میانجیگری در آزادی گروهبان آمریکایی که در سال 2009 به دست طالبان ربوده شده بود و پس از چندین ماه مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکایی ها و طالبان آزاد شد، تشکر کردند.

بر اساس این گزارش در جریان آزادی بوئی برگدال شماری از مقامات وزارت دفاع و امور خارجه، ستاد فرماندهی مرکزی، ستاد مشترک ارتش، فرماندهی عملیات ویژه، آژانس اطلاعات مرکزی و اداره فدرال پلیس آمریکا (اف.بی.آی) نقش داشتند.