کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک گزارش معاینات پزشکی به عمل آمده از ورزشکاران کاندیدای حضور در بازی‌های آسیایی را در اختیار دبیر کل این کمیته قرار داد. در این گزارش به نتایج معاینات انجام شده و مشکلاتی که بعضا با آن مواجه هستند، اشاره شده است. براین اساس اختلالات اضطرابی و استرسی در کنار آسیب‌های مزمن زانو، گردن و آرنج از مشکلات شایع میان ورزشکاران بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  به دنبال برگزاری نشست‌های کمیته تدارکاتی ویژه بازی‌های آسیایی 2014 و تصویب آغاز معاینات پزشکی ورزشکاران و تیم‌های اعزامی به این بازی‌ها به منظور آماده سازی کاروان ایران، کمیته ملی المپیک طی نامه‌ای به برخی فدراسیون‌ها، از مسئولان آنها خواست تا ورزشکاران‌شان را برای انجام معاینات پزشکی و تشکیل پرونده سلامت به فدراسیون پزشکی ورزشی معرفی کنند.

در همین راستا تا کنون ورزشکارانی از رشته‌های کبدی، تکواندو مردان و زنان، شمشیربازی، کشتی آزاد، کاراته مردان و ... نسبت به انجام معاینات پزشکی لازم و تشکیل پرونده سلامت برای خود اقدام کرده‌اند. به گفته لطفعلی پورکاظمی که ریاست فدراسیون پزشکی ورزشی و کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک را بر عهده دارد، تا به امروز در مجموع 105 ورزشکار از رشته‌های مختلف تحت معاینه پزشکی قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی قرار گرفته‌اند.

این معاینات به صورت تخصصی و فوق تخصصی و در زمینه‌های 1- معاینات عمومی، 2- تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی، 3- نوار قلب، 4- اکوکاردیوگرافی، 5- تخصصی قلب و عروق، 6- تخصصی بینایی سنجی ورزشی، 7- معاینات حرکتی شامل تست با دستگاه بیودکس و فوت پرشر، 8- دندانپزشکی، 9- آزمایشات کامل خون و ادرار که علاوه بر پروفایل چربی و قند و شمارش گلوبولی، آزمایشات تخصصی مربوط به بیش تمرینی را نیز شامل می‌شود، 11- پیکر سنجی و 12- اخذ یادآور و بسامد تغذیه‌ای و ارائه برنامه اختصاصی تغذیه‌ای برای هر فرد انجام شده است.

نتیجه این معاینات انجام شده بر روی ورزشکاران در قالب گزارش کاری و از طرف کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک در اختیار دبیر کل این کمیته قرار گرفته تا وی و دیگر مسئولان کمیته در جریان وضعیت سلامتی ورزشکاران کاندیدای حضور در بازی‌های آسیایی قرار بگیرند.

در گزارش ارائه شده نتیجه هر یک از معاینات انجام شده بر روی ورزشکاران به صورت مجزا مشخص و اعلام شده است. البته هیچ یک از 105 ورزشکاری که تاکنون تحت معاینه پزشکی قرار گرفته‌اند با مشکل حاد و نگران کننده‌ای مواجه نبودند اما آسیب‌ها و مشکلاتی داشتند که نیازمند رسیدگی است.

رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک در این رابطه به خبرنگار مهر توضیح داد و گفت: آسیب‌های مزمن زانو، گردن و آرنج، کم خونی به ویژه در بانوان، اختلالات آنزیم‌های کبدی به دلیل مصرف مکمل و پرولاپس (شلی) دریچه میترال قلب از مشکلات شایع میان ورزشکارانی است که تا به امروز مورد معاینه پزشکی قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: البته اختلالات استرسی و اضطرابی نیز از مشکلات مشهود در این ورزشکاران بود که نباید نادیده گرفته شود. این موضوع تاثیر مستقیم بر چگونگی عملکرد ورزشکاران دارد و باید برای درمان آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: از طریق فیزیوتراپی، ماساژ و آب درمانی می‌توان آسیب‌های بدنی را برطرف کرد و با تجویز دارو هم می‌توان برای کمک به بهبود دیگر مشکلاتی که اشاره شد، استفاده کرد اما بهترین درمان برای برطرف کردن اختلالات اضطرابی و استرسی بهره بردن از مشاوره‌های روانپزشکی است. مسائل مختلفی مالی، شخصی و خانوادگی باعث ایجاد اینگونه اختلالات می‌شود اما در مورد ورزشکارن شاید حساسیت‌های مسابقه و مدال آوری در آن تاثیرگذارتر از هر عامل دیگری باشد.

رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک یادآور شد: در هر صورت با توجه به نتیجه معاینات انجام شده باید برای ورزشکاران اعزامی به اینچئون مشاوره روانپزشکی در نظر گرفت تا بتوانند بر تنش‌های روحی خود غلبه کرده و اعتماد به نفس لازم را به دست آورند. در این مورد از دارو به عنوان آخرین راهکار می‌توان استفاده کرد آنهم در جائیکه اختلالات استرسی و اضطرابی به صورت بیماری خود را نشان دهد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ یک از مشکلاتی که در مورد ورزشکاران معاینه شده به آن اشاره کرد، نگران کننده نیست و در مرحله دوم معاینات پزشکی مورد درمان قرار می‌گیرند، گفت: به هر یک از ورزشکاران بر اساس نوع رشته ورزشی، شرایط جسمانی (قد و وزن) و نیازی که به تغذیه دارند، برنامه غذایی داده شده است.