مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران گفت: هر روز شاهد نتايج منفي از حضور غيرقانوني اتباع افغاني در كشور هستيم از جمله قاچاق انسان، انتقال افراد و ازدواجهاي غيرقانوني كه فجايعي به دنبال دارد.

سيدعيسي موسوي نسب در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زماني كه يك تبعه غيرقانوني وارد كشور مي شود در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، امنيتي، اقتصادي و سياسي آسيبهاي جدي متوجه كشور می شود،گفت: می‌توان گفت که حضور اتباع خارجي براساس فرآيند قانوني به عنوان يك فرصت شناخته مي شود.

وي افزود:‌ ورود غيرقانوني اتباع افغان به كشور به دليل نداشتن شناسنامه آسيبهاي جدي در حوزه اشغال فرصت هاي شغلي و ايجاد جرايم اجتماعي براي كشور به همراه دارد.

مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران ازدواج هاي شرعي غيرقانوني را از مهمترين آسيبهاي ناشي از حضور غير قانوني اتباع افغاني عنوان كرد و افزود: ‌اتباع غيرمجاز چون با انگيزه سودجويي وارد كشور مي شوند ازدواج آنها با دختران ايراني به دليل نداشتن شناسنامه موجب بلاتكليفي فرزندان آنها مي شود.

وي افزود:‌ از آنجا كه مبناي ازدواج اتباع افغان غيرقانوني است در اولين برخوردي كه نيروي انتظامي با آنها دارد آن است كه بايد از كشور طرد شوند.

موسوي نسب ادامه داد: برخي از اين اتباع براي سودجويي وارد كشور مي شوند ازدواج مي كنند و پس از آن چون شناسنامه ندارند، از نظر حقوقي قابل رديابي و پيگيري نيستند و پس از ترك كشور فرزندان و زنان آنها به دليل نداشتن هيچ مدركي از جمله شناسنامه نمي توانند فعاليت اجتماعي داشته باشند و فرزندان امكان تحصيل و اشتغال  ندارند.

مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري با تاكيد براينكه خانواده اتباع غيرقانوني در كشور از آسيب پذيرترين گروه هاي جامعه هستند افزود: از نظر قانوني منعي براي ازدواج زنان و دختران ايراني با اتباع افغان نيست اما توصيه مي كنيم براي ازدواج با اتباع افغان از فضاي باز ازدواجهاي قانوني استفاده كنند و با كارشناسان حقوقي در اداره كل اتباع خارجي مشورت كنند تا در صورت بروز مشكل بتوانيم مستندات را از نمايندگي تبعه خارجي اخذ و از حق و حقوق زن ايراني دفاع كنيم.