گرگان - خبرگزاری مهر: مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفت: فصل صید ماهیان خاویاری مولد در دریای خزر پایان یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، "سید مصطفی عقیلی نژاد" عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران استان، افزود: صید ماهیان خاویاری مولد صرفاً برای بازسازی ذخایر انجام می شود، 8 شرکت صیادی با حدود 300 نفر شاغل در 5 منطقه مهم صید و ظیفه صید ماهیان مولد خاویاری را عهده دار بودند.

عقیلی نژاد افزود: در دوره بهره برداری 92-93 که از مهر ماه سال 92 آغاز و در 5 خرداد ماه سال1393 به اتمام رسید مجموعاً حدود 170 قطعه انواع ماهیان خاویاری مولد صید و تمامی آن توسط نمایندگان مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر مورد بررسی زیستی قرار گرفتند.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با بیان اینکه در حال حاضر تمامی گونه های ارزشمند ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند افزود:  این گونه ها مورد توجه سازمانهای حامی گونه های در معرض خطر و محیط زیست از جمله CEP, IUCN,CITES  هستند

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ماهیان خاویاری برای احیاء  نسل و زادآوری از گونه های رودکوچ می باشند و می بایست در آب شیرین رودخانه ها تخم ریزی نمایند.

وی یادآور شد:  از دست رفتن تخمریزگاه های طبیعی و متعاقباً توقف تکثیر طبیعی منجر به وابستگی این ماهیان به تکثیر مصنوعی شده است 100% تأمین ماهیان مولد برای تکثیر مصنوعی به منظور حفظ و احیاء ذخایر آسیب دیده وابسته به مولدین صید شده از دریا است.

به گفته وی، صید مولدین فسیل زنده دریای خزر (ماهیان خاویاری) از سال 1389 با توافق روسای جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر صرفاً برای بازسازی ذخایر انجام می شود.

عقیلی نژاد اضافه کرد: ذخایر گرانبهای ماهیان خاویاری طی دو دهه اخیر به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال1991 به شدت آسیب دیده بنحوی که تا 100 برابر صید آنها در دریای خزر کاهش یافته است.

وی هشدار داد: ذخایر برخی ازگونه های ماهیان خاویاری در معرض انقراض نسل قرار گرفته است که در صورت عدم توجه میتواند منجر به نابودی  کامل قدیمی ترین آبزیان جهان(ماهیان عصر دایناسورها) در دریای خزر گردد.