شیراز – خبرگزاری مهر: رئيس اداره بهره برداري منابع طبيعي و آبخيزداري فارس گفت: بهره برداري كليه اقلام گياهان دارويي دراراضي ملي بدون مجوز ممنوع شد .

به گزارش خبرگزاری مهر، سيد محمد صالح مصطفوي اظهار داشت: اين اقدام بر اساس سياست هاي اجرايي حفاظت، احياء، توسعه، بهره برداري و صادرات محصولات جنگلي و مرتعي (غير چوبي) و دستورالعمل جديد سازمان جنگلها مراتع و آبخيزداري كشور و در راستاي جلوگيري از انقراض گياهان دارويي و مرتعي انجام شده است.

وي گفت اين تصميم به دلايل مختلف از جمله سوء استفاده افراد سودجو، فقر رویشگاه ها و برداشت و بهره برداری بي رويه از گیاهان دارویی و صنعتی و محصولات فرعی مراتع و جنگلهای این استان صورت گرفته است.

مصطفوي اظهار داشت: برداشت غیرمجاز این گیاهان، بی توجهی به توسعه این منابع ارزشمند و سوء استفاده قاچاقچیان ، این گیاهان دارویی را با خطر انقراض مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه برداشت بيش از حد برخي از گياهان دارويي موجب كمبود وانقراض اين گونه هاي با ارزش شده، اظهار داشت: برداشتهاي بي رويه و خشکسالی های متوالی دهه اخير،آفات و بيماريها موجب كاهش تولید این محصولات شده است.

رئيس اداره بهره برداري منابع طبيعي و آبخيزداري فارس گفت: بر اساس بررسی کارشناسان ، بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی مانند شیرین بیان تهدیدی برای بقای این گیاهان بوده و موجب بروز تنش مضاعف در گیاهان خواهد شد.

استان فارس با ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است و با تولید و صادرات سالانه حدود يك ميليون و 250 هزار كيلوگرم در بين استانهاي کشور در رتبه های اول و دوم پرورش و صادرات گیاهان دارویی قرار دارد.

استان فارس با بیش از 10 میلیون هکتار زمینهای مرتعی و جنگلی، رویشگاه بیش از يك هزار گونه ی گیاهی دارويي است که تا كنون 50 گونه آن شناسايي و داراي ارزش اقتصادي وصادراتي است.