خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در حال حاضر سهم ایران در جذب گردشگران خارجی و درآمد این بخش زیر یک درصد است.

به  گزارش خبرنگار مهر، اسدالله درویش امیری ظهر دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی لرستان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامل سه حوزه فرابخشی است که مسئولیت خطیر و مهمی در حراست و حفاظت از میراث گرانقدر ملت تاریخ ساز ایران بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه هنر از آغاز تمدن همراه ملت ایران بوده است، عنوان کرد: در این راستا مسئولیت اساسی و مهم صنعت گردشگری را سازمان میراث فرهنگی بر عهده دارد و انتظارات امروز از این سازمان بسیار گسترده و فراگیر شده است.

درویش امیری با بیان اینکه امروز مردم به اهمیت فراوان دفاع از اماکن فرهنگی و میراثی که اعتبار و هویت ما هستند بیش از گذشته واقف شده اند، عنوان کرد: این امر موجب شده که احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

آثار تاریخی محور توسعه گردشگری در کشورمان قرار گیرد

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران اسلامی در زمینه هنرهای صنایع دستی سهم کلانی در دنیا دارد، افزود: امروز گردشگری و صنایع دستی جزء مهم ترین فاکتورها برای توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در خدمت هم و نه در راستای خنثی کردن یکدیگر باشند ادامه داد: باید این سه حوزه به همدیگر خدمات ارائه بدهند.

درویش امیری با بیان اینکه امروز دنیا ایران را از دریچه میراث فرهنگی و تاریخی می شناسد عنوان کرد: امروز آثار تاریخی باید محور توسعه گردشگری در کشورمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سمت و سوی گردشگری ما باید به قابلیتهای میراث فرهنگی باشد عنوان کرد: از این نظر باید میراث فرهنگی در خدمت گردشگری قرار بگیرد.

درویش امیری با بیان اینکه جایگاه میراث فرهنگی ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا متمایز است یادآور شد: جاذبه ها و قابلیتهای گردشگری ما به دلیل دارا بودن مولفه های متنوع در زمینه گردشگری سلامت، ژئوتوریسم، طبیعت گردی، گردشگری جنگل و دریا و کویر، گردشگری عشایر و ...در دنیا کم نظیر است.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: همه این قابلیتها باید در خدمت صنعت گردشگری قرار بگیرند چرا که صنعت گردشگری صادرات نامریی کشورمان محسوب می شود که از آن می توانیم حداکثر بهره برداری را بگیریم.

سهم ایران در پذیرش گردشگر خارجی به میزان استعدادهای موجود نیست

درویش امیری با بیان اینکه در سال 2013 در سراسر دنیا یک میلیارد و 150 میلیون گردشگر جابجا شده است، عنوان کرد: این در حالیست که سهم ما در این میزان ناچیز بوده است.

وی با بیان اینکه سهم ایران در پذیرش گردشگر خارجی به میزان قابلیتها و استعدادهای موجود نیست، ادامه داد: امروز جای جای ایران از کویر و جنگل گرفته تا دیگر جاذبه ها مشتری های فراوانی از سراسر دنیا دارد.

درویش امیری با بیان اینکه ما به عنوان متولیان این حوزه ابراز شرمندگی می کنیم که نتوانسته ایم از این فرصت درست استفاده کنیم، یادآور شد: قابلیت ایران جذب بالای 15 درصد این تعداد گردشگر خارجی است ولی در حال حاضر سهم ایران در جذب این گردشگران زیر یک درصد است.

وی با بیان اینکه در تعداد جاذبه ها و آثار تاریخی جزء 10 کشور نخست دنیا هستیم عنوان کرد: با این استعداد ها باید همه مردم ایران شهد شیرین درآمد گردشگری را بر سفرههای خود ببینند.

قلعه فلک الافلاک می تواند مشتاقان فراوانی را از سراسر دنیا به لرستان بکشاند

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی همچنین به جایگاه لرستان در این حوزه اشاره کرد و بین داشت: لرستان در گلوگاه محور ارتباطی شمال - جنوب و و غرب به شرق کشور قرار دارد.

درویش امیری با بیان اینکه لرستان دارای یکی از زیباترین نگین های میراث فرهنگی ایران یعنی قلعه فلک الافلاک است، بیان داشت: این جاذبه می تواند مشتاقان فراوانی را از سراسر دنیا به لرستان بکشاند.

وی با اشاره به وجود پلهای تاریخی و جاذبه های طبیعی کم نظیر لرستان گفت: این قابلیتها ثروت های نامریی ماست که تاکنون به طور جدی مورد استفاده قرار نگرفته است.

درویش امیری با تاکید بر اینکه باید بسیاری از نگرانیهای ما در حوزه گردشگر خارجی تغییر کند ادامه داد: باید اجازه داد که ایران نیز از این سفره صنعت گردشگری که در دنیا پهن شده است حداکثر استفاده را ببرد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت تدبیر و امید نیز ایجاد مراودات بین المللی صحیح بوده و با پیگیریهای انجام شده فضا در این زمینه در حال گشایش است افزود: اقتدار ملی ما، آرامش اجتماعی، ظرفیت های فراوان حوزه گردشگری، مقررات و ضوابط اخلاقی حاکم بر فرهنگ ایرانی همه و همه فرصت خوبی برای جذب گردشگر خارجی است.

درویش امیری با بیان اینکه درامد گردشگری در سال 2013 بالغ بر هزار و 200 میلیارد دلار بوده است بیان داشت: این رقم ثروت و درآمد کلانی است که باید به دنبال تحقق سهم خود در این بخش باشیم.

اشتغال موجود در بخش صنایع دستی زودبازده و کم هزینه است

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش رو بودن روز جهانی صنایع دستی افزود: قدمت صنایع دستی با تاریخ و تمدن ملت ایران برابری می کند.

وی عنوان کرد: از 450 رشته صنایع دستی شناخته شده در دنیا 350 رشته متعلق به ایران است که ظرفیت کمی نیست.

درویش امیری با اشاره به ظرفیتهای بخش صنایع دستی در کشورمان گفت: این حوزه می تواند ضمن ایجاد اشتغال دائم برای برخی اقشار، برای اقشار دیگر به عنوان یک اشتغال موقت مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اشتغال موجود در بخش صنایع دستی زودبازده و کم هزینه است افزود: در استان لرستان نیز 135 رشته صنایع دستی داریم که فرصت خوبی برای اشتغال در این استان با توجه به نرخ بالای بیکاری لرستان محسوب می شوند.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی تعداد شاغلان این بخش در استان را 45 هزار نفر ذکر کرد و بیان داشت: نزدیک به 80 هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم از این بخش امرار معاش می کنند و 20 هزار نفر نیز دوره های آموزشی مرتبط با صنایع دستی را فراگرفته اند که در مقایسه با استانهای دیگر رقم کمی نیست.