به گزارش خبرنگار مهر، حبیب ایل بیگی شامگاه دوشنبه در نشست صمیمی خود با فیلمسازان فیلم کوتاهِ استان مرکزی افزود: این انجمن در سال 92 ارزیابی گسترده ای در این سه حوزه داشت و با آسیب شناسی بخش های مختلف به ارتقای سطح کیفی فعالیت های خود پرداخت.
وی ادامه داد: پس از نظرسنجی و جمع آوری نظرات در حوزه های مختلف و تغییر در تیم مدیریتی انجمن تدوین برنامه و سیاست گذاری ها در راستای بهبود شرایط انجام شد.
تغییر در شیوه های آموزش با مشاره برترینهای سینما در دستور کار انجمن سینمای جوان
ایل بیگی گفت: پس از اجماع آراء بیشترین آسیب و ضعف انجمن در بخش آموزش اعلام شد و به همین منظور تجدیدنظر و تغییر در شیوه های آموزش با مشاره برترین های سینما در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: نیاز به تولیدِ پس از آموزش و حمایت از استعدادهای خوب از دیگر برنامه های دوره جدید مدیریتی است.
ایل بیگی در خصوص برگزاری هفته های فیلم و عکس در کشور گفت: برگزاری این هفته امسال در تمامی مراکز اجباری شد و بنا شد در طول دو ماه اردیبهشت و خرداد اجرایی شود.
وی هدف از برگزاری هفته فلیم و عکس را گردهمایی هنرمندان دانست و افزود: نمایش و ارائه آثار هنرمندان در شهرشان، نقد و بررسی بدون داوری و در کنار این ها آموزش برای یادگیری و تکمیل دانش و شناسایی استعدادها از دیگر اهداف این هفته است.
مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران پررنگ کردن جشنواره های استانی و رقابت درون استانی را از برنامه های دیگر انجمن عنوان و اظهار کرد: پس از رقابت در بخش استانی و سپس برگزاری چهار جشنواره منطقه ای آثار برتر به صورت مستقیم به جشنواره بین المللی تهران وارد می شوند.
بخش بین الملل جشنواره و انجمن سینمای جوان ایران دوباره فعال شد
وی فعال کردن بخش بین الملل جشنواره و انجمن را از دیگر برنامه های انجام شده عنوان کرد و افزود: به دلیل حضور برخی افراد غیرمتخصص تعامل و ارتباطات بین المللی به شدت کاهش پیدا کرده بود به طوری که در سال 92 از 300 فیلم ارسالی به جشنواره های بین المللی فقط چهار فیلم راه پیدا کردند که نشان از ضعف مدیریتی و دور بودن از فضای روز فیلم کوتاه دنیا بود.
ایل بیگی تاکید کرد: این بخش هم اکنون فعال شده است و در گام های اولیه ثبت نام برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را آغاز کرده است که آمار قابل ملاحظه ای در بر داشته است.
800 فیلم آماده نمایش در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
وی گفت: در دو هفته گذشته نزدیک به یک هزار و 200 فیلم در بخش بین الملل جشنواره ثبت نام که 800 فیلم از این تعداد آماده نمایش است.
ایل بیگی یادآرو شد: بسط ارتباطات بین المللی باعث نمایش آثار برتر جهان و آشنا شدن با شیوه ها نو و جدید فیلمسازی می شود.
وی ایجاد تعامل با کشورهای مسلمان همسایه در بخش فیلم کوتاه را از دیگر برنامه های بخش بین الملل عنوان کرد.
وی تشکیل انجمن سینمای جوان را از دستاوردهای انقلاب دانست و افزود: فیلمسازان جوان باید در آثار خود به این موضوع توجه کنند و بدانند که این انجمن در دوره بیست ساله خود دستاوردهای مهم داشته که شاید پیشرفته ترین کشورها نیز از آن محروم بوده اند.
ایل بیگی ادامه داد: انجمن سینمای جوان اراک فیلمسازان خوبی در حوزه فیلم کوتاه و مستند دارد و امیدواریم شاهد بروز استعدادهای بیشتر در آینده باشیم.
ایل بیگی نامگذاری سال جدید را فرصتی برای همه دست اندرکاران حوزه فرهنگ عنوان کرد و افزود: در جامعه فرهنگ به عنوان اولویت چندم مطرح بود ولی با این نامگذاری فرهنگ به جایگاه اصلی خود بازگشت.
سرمایه گذاری زیرساختی در حوزه فرهنگ فرصتی برای استفاده از پتانسیل های موجود
وی افزود: سرمایه گذاری زیر ساختی در حوزه فرهنگ، فرصتی برای استفاده از پتانسیل های موجود در معرفی هویت ایرانی و دستاوردهای انقلاب است.
ایل بیگی در ادامه از برگزاری جشنواره منطقه ای در استان مرکزی خبر داد و گفت: رایزنی های و توافقاتی در این زمینه با ادره کل فرهنگ و ارشاد انجام شده است و زمینه برای برگزاری آن در اراک فراهم است.
وی حمایت مسئولان به خصوص وزارت ارشاد از هنرمندان را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: کمبود امکانات از اصلی ترین مشکلات دفاتر انجمن هاست و تمام تلاش مرکز فراهم کردن حداقل هاست.
ایل بیگی افزود: هم اکنون 40 تا 41 دفتر از 59 دفتر دوربین دیجیتال ندارند که اراک یکی از آن هاست، هرچند تجهیزات اصل نیست.
در ادامه این نشست مشاور عالی سازمان سینمایی گفت: سفر به دفاتر انجمن ها به منظور آشنایی با توانمندی ها و ایده های فرهنگی هنرمندان و هنرجویان شهرهای دیگر است.
هنرمندان باید متکی به خود باشند
علیرضا رضاداد افزود: فلیمسازی در ابتدا خلاقیت است ولی به محض ورود به عرصه اش تبدیل به صنعت و در ارتباط با اقتصاد و منابع مالی است.
وی گفت: با توجه به محدودیت امکانات و بودجه ها هنرمندان باید متکی به خود و ایده های خلاقانه خود باشند و اصول حرفه ای برای فیلمسازی را بیاموزند.
رضاداد اضافه کرد: متاسفانه ذهنیت کنونی هنرمندان در دوره های گذشته مانده و خیلی نو نیست در حالیکه باید این ذهنیت از زمان کنونی نیز جلوتر باشد و چشم انداز و افق دورتری را در نظر داشته باشد.