همدان - خبرگزاری مهر: فرماندار همدان با تاکید بر اینکه برای نجات باغات همدان از تغییرکاربری، باید وارد عمل شد، خواستار تخریب فوری ساخت و سازهای غیر مجاز در منابع طبیعی این شهرستان شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی تعالی ظهر چهارشنبه در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی شهرستان همدان عنوان کرد: باید مراکز خرید گندم در استان به گونه ای ساماندهی شود که کشاورزان نسبت به فروش محصول خود به این مراکز رغبت داشته باشند.

وی ادامه داد: نباید فضایی ایجاد کرد که عدم تعامل با کشاورز موجب خروج گندم از استان شود و در این امر باید تسهیلاتی برای خرید گندم فراهم شود.

فرماندار همدان با تاکید برلزوم پرداخت مطالبات گندم کاران در زمان مقرر، اذعان داشت: نباید زمان پرداخت پول به کشاورزان تنها در کاغذ و اسمی باشد بلکه باید با راهکارهایی این مشکل را حل کرد چراکه در بسیاری از استان‌های همجوار این مشکلات حل شده است.

باید جلوی زد و بندهای دلالان گرفته شود

تعالی با بیان اینکه با استقرار ناظران حراستی باید جلوی ضد و بندهای دلالان گرفته شود، افزود: در سال جاری تولید 45 هزار تن گندم در شهرستان همدان پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای جلو گیری از تغییر کاربری‌های ها اراضی باید توافق نامه ای که همه جوانب در آن برای صدور مجوز یا عدم آن در نظر گرفته شده بین دستگاه‌های خدمات رسان ونهادهای ذی ربط منعقد شود، اذعان داشت: همه دستگاه های دولتی به نوعی در این امر تساهل می‌کنند.

فرماندار همدان اظهار داشت: در برخی مناطق همدان به منابع طبیعی تعرض شده و این امر نشان از رها شدن توجه ها دارد و اگر به این منوال پیش رویم همدان نیز پس از مدتی سرنوشت باغات حاشیه تهران را خواهد یافت.

تعالی با تاکید براینکه باید برای نجات باغات همدان وارد عمل شد، عنوان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز در منابع طبیعی باید تخریب شوند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان به خاطر تخلف عده ای سودجو خدمات را بر دیگر افرادی که قانون را رعایت کرده‌اند، نادیده گرفت، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال گذشته میزان بارندگی بسیار پایین بود اعلام آمار افزایش بارندگی در سال جاری می‌تواند تعارض‌هایی را برای استفاده بیشتر از آب ایجاد کند.

رئیس دامپزشکی همدان نیز در این کارگروه از دیده شدن مواردی از بیماری لمپی اسکرین در دام‌های استان‌های همسایه همدان خبر داد.

آرش سامی با اشاره به اینکه این بیماری از نوعی ویروس و از طریق حشرات انتقال می یابد، اذعان داشت: با توجه به اینکه جامعه دامی تجربه این بیماری را ندارد گسترش آن می‌تواند تهدیدی برای دام‌های کشور باشد.

وی ادامه داد: خرید و فروش دام باید با مجوز دامپزشکی صورت گیرد چراکه به احتمال بسیار زیاد این بیماری از طریق دام‌های قاچاق وارد کشور شده است.

قاچاق دام امری معمول در استان‌های مرزی کشور

وی با تاکید براینکه قاچاق دام امری معمول در استان‌های مرزی کشور است، افزود: این بیماری با انسان مشترک نیست.

سامی عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هر ساله باید منتظر یک نوع بیماری نو پدید بود و اکنون یک هزار و 401 بیماری در جهان شناخته شده که 801 مورد آن بین حیوان وانسان مشترک است.

وی با تاکید براینکه برای 200 بیماری در جهان هنوز راه مقابله یافت نشده است، افزود: بیماری مرس در کشور تحت کنترل قرار گرفته اما براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هیچ انسانی نباید از  مغز ،نخاع ،روده و چشم حیوانات استفاده کند.