مدیرعامل سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مراسم تودیع خود ضمن اشاره به مشکلاتی که در 3 سال مدیریتش در این بنیاد با آنها رو به رو بوده است، گفت: امروز مسئولیت دیگر من در ستاد ملی هفته جوان به عنوان دبیر این ستاد هم پایان می‌یابد و خوشحالم که هر دوی این مسولیت‌ها امروز از دوش من برداشته می‌شود، آنقدر که می‌ترسم در مسیر برگشت به قم به جای رانندگی، پرواز کنم!

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی صبح امروز چهارشنبه 21 خرداد با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای این بنیاد در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد حسنی مدیر عامل سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی و عضو جدید هیأت امنای این بنیاد در سخنانی ابتدا یاد زنده یاد امیر حسین فردی داستان نویس فقید کشورمان را گرامی داشت و گفت: من در میانه سال 90 به اتفاق ایشان به بنیاد آمدم و الان در حالی اینجا را ترک می کنم که ایشان در کنار ما نیستند. آقای فردی انسانی بزرگ و بسیار مهربان و دلسوز و ساده زیست و یک فرد متعادلی بود.

وی افزود: ما در حوزه های فرهنگی با آسیب های مختلفی مواجهیم؛ که عمدتا ناشی از افراط و تفریط است؛ عده ای انقلابی بودن را به گونه ای تعریف می کنند که گاهی اندیشه های سکولار لیبرال پلورال هم در آن جا می گیرد عده ای هم انقلابی بودن را طوری تعریف می کنند که کس دیگری در آن جا نمی گیرد اما آقای فردی در آن دخمه ای که پشت بام مسجد جواد الائمه برای داستان نویسان ساخته بود جمعی از داستان نویسان با سلایق مختلف را دور خود جمع می کرد ایشان به واقع یک الگوی بسیار خوب بود.

حسنی یکی دیگر از ویژگی های امیر حسین فردی را این توصیف کرد که «او برخلاف کسانی که تا یکی دو کار انجام می دهند، خودشان را طلبکار می داند، همواره خودش را بدهکار انقلاب می دانست من هم سعی کردم از اول خودم را بدهکار فرهنگ ادبیات کشور نظام انقلاب بدانم».

مدیر عامل سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپس با اشاره به مشکلاتی که این بنیاد در سه سال گذشته داشته است، یادآور شد: حقوق مدیر عامل بنیاد از تمام افراد هم رده ای خودش در وزارت ارشاد کمتر بوده است من یک سفر خارجی هم نرفته ام و یک وام هم نگرفته بودم اما خیلی خوشحالم که خودم را بدهکار نظام و رهبری می دانم.

حسنی با اشاره به سوابق خود در حیطه های مختلف گفت: من 10، 15 سالی است که در کار تاسیس هستم؛ در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، پست مشاوره راهبردی را تاسیس کردم، در نهاد کتابخانه های عمومی، اداره کل منابع را تاسیس کردم، تاسیس سالن یاس در نمایشگاه کتاب تهران از کارهای حقیر بود و یادم می آید که در زمان آقای دری (رئیس اسبق نمایشگاه کتاب تهران) دو روز بعد از شروع نمایشگاه و با شیطنت البته با نیت خیر آقای حمیدزاده این سالن را تاسیس کردم. آغاز به کار رسمی بنیاد ادبیات داستانی هم با پیگیری های بندهِ کمترین صورت گرفت.

وی سپس با بیان اینکه ما تلاش کردیم در این بنیاد کار کنیم ولی بضاعت ما بیش از این نبود، گفت: با این حال من فکر می کنم که همکاران من همراهی خوبی با ما داشتند. در روز اولی که آمدیم قرار بود سه کار اتفاق بیفتد؛ اول بحث استقرار بنیاد ادبیات داستانی بود که قرار بود مکان آن را مشخص کنند بحث دوم موضوع بودجه بود که قرار بود آن را حل کنند و موضوع سوم به این بود که هرآنچه که در وزارت ارشاد مربوط به ادبیات داستانی است، به بنیاد ادبیات داستانی موکول شود. الان بعد از گذشت حدود سه سال هیچکدام از آن ها محقق نشده است.

مدیر عامل سابق بنیاد ادبیات داستانی در عین حال گفت: اما روحیه ما اینطوری نبود که منتظر آفتابه و لگن باشیم و خودمان آستین ها را بالا زدیم و علی رغم همه وعده و وعیدهایی که هیچکدام محقق نشد، ما کار کردیم. در هر حال من به خاطر همه نقایصی که وجود داشته است عذر خواهی می کنم و از همه همکارانم در بنیاد طلب حلالیت دارم.

عضو هیأت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپس از دیگر اعضای هیأت امنا و به ویژه شخص سید عباس صالحی رئیس این هیأت و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت آنچه همراهی حمایت و مرافقت آنها نامید، تشکر کرد و گفت: حقیقت این است که من کار را شوخی نمی گیرم و در انجام وظایفم خیلی جدی هستم و از این بابت عذرخواهم که آنچنان که شایسته دوستان و همکارانم بود نتوانستم از آنها تشکر کنم من در اینجا از همراهی خوب رسانه ها هم تشکر کنم که همواره به ما محبت داشتند حتی گاهی نقد می کردند و من به دوستانم هم گفته ام که نقد رسانه ها، نوش جانمان و واقعیت این است که ما خیلی از این نقدها استفاده کردیم و البته جدیت در کار باعث می شد خودمان اولین منتقد کارهایمان باشیم.

وی همچنین خواستار آن شد که مسئولان و مدیران کشور سعه صدر خود را نسبت به نقد های رسانه ای حتی اگر براساس اطلاعات ناقص انجام می شود، بالا ببرند در ادامه گفت: من باید از اهالی ادبیات داستانی نویسندگان و پژوهشگران این حوزه هم صمیمانه تشکر کنم واقعیات این است که زمانی که ما اینجا آمدیم مصادف بود با تعطیلی خانه سینما و به دلیل تبعات قرابت حوزه های فرهنگی و سیاسی، حتی بچه های حوزه دفاع مقدس هم حاضر نبودند پایشان را به اینجا (بنیاد ادبیات داستانی) بگذارند و لذا من امروز خوشحالم  که توانسته ایم امکان حضور طیف های مختلفی را که امکان حضور آنها در بنیاد بود، در اینجا فراهم کنیم.

مدیر عامل سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی همچنین برای مهدی قزلی مدیر عامل جدید این بنیاد و تیم جدید مدیریتی آن آرزوی توفیق کرد و در پایان با بیان اینکه مسئولیت موقتش در ستاد ملی هفته جوان به عنوان دبیراین ستاد، امروز چهارشنبه 21 خرداد پایان می یابد گفت: خوشحالم که هر دوی این مسولیت ها امروز از دوش من برداشته می شود، آنقدر که می ترسم در مسیر برگشت به قم به جای رانندگی، پرواز کنم!