تهران - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از برگزاری مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور، استاندار تهران، نماینده سازمان عمران ملل متحد و مسئولان سازمان فائو در شهرستان ملارد خبر داد.

غلامعباس عبدی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ایران به لحاظ وضعیت اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد از اینرو دچار پدیده بیابان زایی در کشور هستیم بنحویکه 32.5 میلیون هکتار از کل مساخت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می دهند که در صورت عدم رعایت اصول بهره برداری و غفلت در حفاظتهای لازم این میزان بیشتر خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در استان تهران نیز 105 هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که بیشتر در مناطق جنوبی نظیر شهرستانهای ورامین، پیشوا، ملارد و شهریار متمرکز است.

اجرای پروزه ترسیب کربن در 70 هزار هکتار از بیابانهای ملارد

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان تهران برای تثبیت خاک و جلوگیری از گسترش بیابانها عنوان کرد: اجرای عملیات بیولوژی و احیای 16 هزار هکتار بیابان در شهرستان ورامین از جمله این اقدامات است که هم اکنون پنج هزار هکتار از آن تحت کشت پسته قرار گرفته است، همچنین طی عملیاتی مشارکتی با حضور جوامع محلی و توسعه روستایی، پروژه ترسیب کربن در 70 هزار هکتار از اراضی شهرستان ملارد در حال اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی نیز مراسمی در شهرستان ملارد تدارک دیده است که از وزیر جهاد کشاورزی، مسئولین سازمان جنگلها و مراتع کشور، استاندار تهران، معاونین و مسئولین استانی برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است، نماینده سازمان عمران ملل متحد و مسئولین سازمان فائو از دیگر مهمانان ویژه مراسم مذکور هستند.

حضور مسولان کشوری و سازمانهای بین المللی در ملارد

عبدی نژاد؛ سخنرانی مسئولان کشوری و استانی، بررسی موانع و چالشهای پیش رو، بازدید از عرصه های منابع طبیعی، اراضی بیابانی و شش هزار هکتار عملیات اصلاحی که با مشارکت مردم در این شهرستان صورت گرفته است را از بخشهای مختلف مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی برشمرد.

گفتنی است؛ روز 27 خرداد ماه مصادف با 17 ژوئن به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی نامگذاری شده و هر ساله با توجه به چالشهای پیش رو در عرصه بیابان زایی شعاری محوری از سوی سازمانهای بین المللی برای این روز تعیین می شود که امسال نیز "زمین به آیندگان تعلق دارد، بیاییم آن را در مقابل اثرات تغییر اقلیم حفظ کنیم" به عنوان شعار سال انتخاب شده است.